زلال قرآن (1)؛

چرا انسان ها به آنچه می دانند و می گویند عمل نمی کنند؟

چرا انسان ها به آنچه می دانند و می گویند عمل نمی کنند؟
سه شنبه 9 آذر 1400 - 10:00

در این مطلب با تامل در قرآن کریم، پاسخ این سوال را جستجو می کنیم که چرا انسان ها به آنچه می دانند و می گویند عمل نمی کنند؟

العالم - زلال قرآن

حقیقت آیات 2 و 3 سوره مبارکه صف: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ . كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»

ترجمه: (ای مؤمنان! چرا چیزی را می ‌گویید که خود عمل نمی‌کنید؟ . به شدت نزد خدا مورد خشم است که چیزی را بگویید که خود انجام نمی‌دهید‌).

شامل حال چه کسانی می شود:

«با توجه به اینکه، هرفرد مسلمان برای ادای وظیفه بسیار سنگین خود در مقابل خداوند سبحان، هم موظف به کسب علوم حقه الهیه و هم مکلف به انجام اعمال صالحه مبتنی برآن علوم در لحظه لحظه های عمرخویش است».

«چرا اکثریت مردم با اینکه نسبت به اصول و فروع دین علم وآگاهی نسبی دارند، ولی به دانسته های خویش پای بند نبوده و به مقتضیات آنها عمل نمی کنند؟، آیا مشکل کجا است؟».

پاسخ:

بررسی اجمالی وضع جامعه نشان می دهد که، خوشبختانه امروز با پیشرفت های بسیار گسترده و روز افزونی که در زمینه پژوهش های علمی و فرهنگی در موضوعات مختلف دینی و اعتقادی صورت گرفته و می گیرد و با توجه به امکانات وسیع و پیشرفته چاپ و نشر و توزیع بخصوص همگانی شدن امکان استفاده از انواع ابزار های الکترونیکی و رسانه های متنوع سمعی و بصری وسهل الوصول بودن آنها برای عموم اقشار جامعه، فاصله بین تولید کنندگان علم ومتقاضیان آن بسیار کوتاه شده و دستیابی به ذخائر بسیارغنی علمی ومذهبی برای طالبین آنها به سهولت امکان پذیرمی باشد، بگونه ای که در مسیر تامین منابع مطالعاتی در زمینه های اصول اعتقادات و فروع دین و احکام واخلاق وفلسفه ومنطق ودیگر علوم مورد نیاز متقاضیان درسطوح مختلف فکری و فرهنگی جامعه تقریباً مشکلی وجود ندارد.

بلکه، آن چیزی که بصورت مشکل جدّی ومانع بسیاربزرگ واساسی، بشکل آزاردهنده ای خود نمائی می کند و نتیجه تمامی تلاش های علمی وعملی کسانی را که درراه تحقیق و پژوهش دینی و تدوین کتب و تامین منابع مطالعاتی وتبلیغ وترویج دین وفرهنگ، طی سالیان متمادی مجاهدت نموده و می نمایند را بلا اثر و یا کم اثر کرده ومی کند این است که:

«اکثر قریب باتفاق مخاطبان آموزش ها و تبلیغات دینی و مذهبی نسبت به حقایق و اصول اساسی دین و تاثیرآن در زندگی دنیائی و بخصوص سرنوشت آخرتی انسان «باور قلبی ویقینی» ندارند، بهمین سبب عملاً به آنها پای بند نیستند».

استاد غلامرضا حیدری

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها