بمباران بی وقفه صنعا؛ چرا؟

بمباران بی وقفه صنعا؛ چرا؟
سه شنبه 9 آذر 1400 - 11:49

خبر: حوالی دو هفته است که سعودی بی وقفه ولاینقطع صنعا را بمباران می‌کند در آخرین بخش از این حملات صبح امروز فرودگاه صنعا و چند منطقه دیگر در این شهر مورد شدید ترین حملات هوایی قرارگرفت.

تحلیل:

- در دور جدید از حملات هوایی به صنعا، ائتلاف علیه یمن و به تعبیر دقیق‌تر سعودی اعلام و ادعا می‌کنند که حملاتشان به صنعا قانونی و هماهنگ شده است. اینکه در اثر این حملات هیچ جنبنده‌ای ازجمله جنین در داخل شکم مادر! در امان نیست قانونی بودن این حملات را نشان می‌دهد و البته هماهنگی مورد ادعای سعودی هم معلوم نیست متوجه کدام نهاد یا سازمان بین المللی خونریزی است!
- اخیراً رسانه‌های سعودی یک ویدئوی بسیار بی‌ارزش بلحاظ فنی و رسانه ای را منتشر کرده اند که در آن ادعا می‌شود انصارالله یمن در حال تست یک سیستم پدافند هوایی هستند. سعودی‌ها با این ادعای می‌کوشند تا در اقدامی جدید به جامعه جهانی و افکار عمومی بین المللی تفهیم و القا کنند که دولت نجات ملی یمن می‌تواند به عامل ناامن سازی آسمان‌های بین المللی تبدیل شود. پیشتر سعودی و ائتلاف دستیابی و تسلط انصارالله بر باب المندب را تهدید جهانی نقل و انتقالات دریایی معرفی کرده بودند.
- در سلسله حملات چند هفته اخیر، سعودی ادعا می‌کند که انبارهای موشک و پهباد دولت نجات ملی یمن را هدف قرارداده است این در حالی است که تنها حاصل این حملات خلق جنایاتی است در کشتار وسیع شهروندان بی سلاح یمنی و در صدر آن کشته شدن جنینی در شکم یک مادر یمنی. نکته جالب توجه انکه علی‌رغم ادعاهای مقامات و رسانه‌های سعودی عموم حملات موشکی و پهبادی انصارالله طی سال‌های گذشته متوجه و متمرکز بر اهداف اقتصادی، نظامی و البته کاخ‌های سلطنتی سعودی و نه شهروندان این کشور بوده و هست.
- در کنار حملات هوایی به صنعا واقعیت میدانی یمن حکایت ازعقب نشینی وسیع مزدوران وابسته به امارات از منطقه ساحل و الحدیده به تعز و منطقه دارد. این درحالی است که از یکسو دولت نجات ملی فرایند عقب نشینی را حاصل ضعف دشمن درحفظ مواضعش معرفی می‌کند و در مقابل نیروهای فراری اینچنین ادعا می‌کنند که براساس توافق سوئد 2018 به این اقدام مبادرت کرده اند. البته این نیروها اساساً جوابی برای این سوال ندارند که اگر وفق قراداد عقب نشینی کرده اند چرا این اقدام را پس ازگذشت بیش از دو سال از انعقاد قراداد سوئد عملیاتی کرده اند؟
- در کنار تلاش سعودی جهت یارگیری بین المللی با هدف معرفی انصارالله به عنوان عنصر ناامن ساز پروازهای بین المللی بایستی دقت داشت که سقوط قریب الوقوع مارب از یکسو و تنها ماندن سعودی در میدان نبرد یمن از دیگر سو می‌تواند انگیزه های این کشور را برای ازمودن اخرین شانس هایش برای خروج آبرومند از میدان نبرد در یمن را تقویت کند.

پربیننده ترین خبرها