مانع تراشی اسرائیل برای روند مذاکرات وین

مانع تراشی اسرائیل برای روند مذاکرات وین
سه شنبه 9 آذر 1400 - 17:29

گفته می شود فرانسه از آمادگی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای استقبال از یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در راستای سفرهای اروپایی وی برای تاثیرگذاری بر موضع پاریس و لندن درباره توافق هسته ای ایران خبر داد.

العالم - درگوشی

رژیم صهیونیستی پیش از این با قدرت در صدد تاثیر گذاری بر مغز خالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری در می 2018 بود و توانست بر ان تاثیر بگذارد و موضع سیاسی وی را و سیاست مدیریت مسیرتوافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 را منحرف کند.

اسرائیلی ها اما بدون اینکه از تجربه پیشین خود درس عبرت بگیرند ،این بار به سوی اروپا و به ویژه سه کشور هسته ای (بریتانیا،فرانسه و آلمان ) رفته و با فرانسه آغاز خواهند کرد .

توافق هسته ای بسیاری از برنامه تحقیقاتی ایران را محدود و موجب نظارت بین المللی بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل شد. با این حال، به گفته سیاستمداران اسرائیلی دولت جدید بنت، تلاش‌های اسرائیل برای تأثیرگذاری بر رئیس‌جمهور سابق ترامپ یک شکست ویژه بود .

"عامود گلعاد" فرمانده پیشین اطلاعات نظامی نیروهای اشغالگر صهیونیستی گفت استراتژی پیشین دولت به ریاست بنیامین نتانیاهو شکست خورده زیرا به لغو توافق هسته ای منجر شد.

فرانسوی ها که امروز خود را برای پذیرایی از وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر صهیونیستی آماده می کنند، پیش از ورود "یایر لاپید" بر ادامه مذاکرات جدید ایران از جایی است که دور قبلی در ژوئن گذشته متوقف شده بود به منظور بازگشت سریع به توافق تاکید کرد.

این در حالی است که ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا به تهران نسبت به هر گونه موضع "ساختگی " در مذاکره هشدار داد ، در حالی که ایران همواره بر جدیت و تلاش خود برای مهار فشار حداکثری آمریکا علیه خود تاکید کرده بود.

تلاش‌های نافرجام بی وقفه اسرائیل نمی‌تواند تلاش‌های جدی ایران در جهت دستیابی به منافع مردم ایران از طریق لغو تحریم ظالمانه خنثی کند، زیرا این اهداف حیاتی ایران از اصول و اولویت‌های برگزاری نشست وین است .

رسانه‌های غربی «علی‌رغم احتیاط خود» بازتاب‌های مثبتی را از مذاکرات روز اول منعکس کردند، علی‌رغم اینکه مقامات غربی موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را مطرح کردند، اما ایران بارها اعلام کرده که بازگشت آمریکا به توافق، اولین و مهم‌ترین مساله نیست و شروطی برای بازگشتش به گروه 5+ 1) وجود دارد.

به این ترتیب، دیروز دور اول این نشست با تاکید بر اینکه صحبت از احیای توافق هسته ای تا زمان ادامه فشار حداکثری آمریکا، پرحرفی است، پایان یافت که ضربه سختی به تلاش های اسرائیل برای ناکام گذاشتن و تضعیف مذاکرات و سوء استفاده از آن است. بنابراین ضربه محکمی بر دهان سیاستمداران رژیم اشغالگر اسرائیل بود که اکنون در حال دست و پا زدن هستند و نمی دانند چگونه به پایان برسانند و از کجا شروع کنند، به خصوص که نظرات مختلف مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات از دیشب بیانگر سازنده بودن و امیدبخش بودن آن است.

در مقابل، تهران نیز به هیأت 40 نفره مذاکره کننده خود خوشبین است که بتواند طرف های مذاکره (انگلیس، چین، آلمان، فرانسه و روسیه ) را به تصمیم گیری عاقلانه و منطقی همه جانبه سوق دهد. ایران در مذاکرات هسته ای با طرف های غربی فعال خواهد بود و یکی از اهداف هیأت ایرانی رفع کامل تحریم ایران و بررسی مسائل سیاسی و حقوقی و پیامدهای برنامه هسته ای است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها