تقویت حضور نظامی آمریکا در استرالیا و گوام برای مقابله با چین

تقویت حضور نظامی آمریکا در استرالیا و گوام برای مقابله با چین
سه شنبه 9 آذر 1400 - 14:08

طبق اعلام یک مقام ارشد پنتاگون، آمریکا برای مقابله با چین زیرساخت‌های نظامی خود را ارتقا می‌دهد و پایگاه‌های جدیدی در استرالیا و گوام ایجاد می‌کند.

العالم - آمریکا

در ادامه تنش‌های خبرساز بین چین و آمریکا درباره موضوعات مختلف دو و چند جانبه، یک مقام ارشد پنتاگون از تقویت حضور و تدارک نظامی واشنگتن به منظور مقابله با پکن خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه از لوید آستین وزیر دفاع این کشور خواسته بود که «یک بررسی درباره وضعیت جهانی (وضعیت استقرار نیروهای نظامی و تجهیزات ارتش آمریکا در سراسر جهان) انجام دهد».

طبق این گزارش، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌گوید که این بازنگری کمک می‌کند تا «به بهترین نحو نیروهای نظامی را در جهت پیگیری منافع ملی خود (آمریکا) تخصیص دهد».

یک مقام پنتاگون روز دوشنبه (دیروز) از برنامه‌های این وزارتخانه برای تقویت حضور و زیرساخت نظامی آمریکا در استرالیا و گوام خبر داد.

به گفته «مارا کارلین» سرپرست معاونت برنامه ریزی وزیر دفاع آمریکا، ایالات متحده در استرالیا و گوام «طیفی از بهبود زیرساخت‌ها» را آغاز خواهد کرد که شامل ارتقای زیرساخت‌های نظامی فعلی و توسعه پایگاه‌های جدید در منطقه می‌شود.

این مقام پنتاگون تصریح کرد: «در استرالیا، استقرار هواپیماهای جنگنده و بمب افکن جدید را خواهید دید. آموزش نیروهای زمینی و افزایش همکاری لجستیکی را خواهید دید».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، کارلین معاون وزیر دفاع آمریکا از نتایج اولیه «بررسی وضعیت جهانی» پرده برداری کرد که به گفته او، مورد «تایید» جو بایدن رئیس جمهور این کشور هم قرار گرفته است. البته بخش اعظم مسائل موجود در این بررسی همچنان محرمانه باقی مانده است.

به گفته مارا کارلین، در سراسر «ایندوپاسیفیک» (مناطق حائل اقیانوس هند و اقیانوس آرام)، طیف وسیعی از تقویت زیرساختی آمریکا را در گوام، جزایر مشترک المنافع جزایر ماریانای شمالی و استرالیا انجام خواهد شد.

وی افزود: «این موارد شامل مواردی مانند امکانات لجستیکی، ذخیره سازی سوخت، ذخیره سازی مهمات و ارتقای فرودگاه می‌شود. بنابراین، ما کارهای زیادی انجام می‌دهیم که امیدوارم در سال‌های آینده به نتیجه برسد».

این مقام پنتاگون تاکید کرد که «منطقه اولویت‌دار» در بررسی وضعیت جهانی ارتش آمریکا، «ایندوپاسیفیک» (مناطق حائل اقیانوس هند و اقیانوس آرام) است.

طبق گفته او، «بررسی وضعیت جهانی (ارتش آمریکا)» همکاری‌های بیشتری را با متحدان و شرکا «برای پیشبرد ابتکاراتی که به ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند، هدایت و از تهاجم نظامی احتمالی چین و تهدیدات کره شمالی جلوگیری می‌‌کند».

مارا کارلین خبر داد که مقام‌های آمریکایی با استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و اعضای ناتو و متحدانش در منطقه غرب آسیا و آفریقا درباره نتایج و توصیه‌های «بررسی وضعیت جهانی (ارتش آمریکا)» مشورت‌هایی کرده‌اند.

اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها میان واشنگتن با پکن بر سر مسائلی از قبیل تایوان و اختلافات با مسکو بر سر اوکراین و تشدید فعالیت‌های ناتو در مناطق همجوار روسیه ادامه دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها