آخرین خبرها از نشست روز دوم گفتگو های وین 

آخرین خبرها از نشست روز دوم گفتگو های وین 
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 12:43

 براساس گزارش های دریافتی از وین ، اکثر قریب به اتفاق دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات، فضای گفت و گوها را مثبت ارزیابی کرده اند و با وجود اینکه برای دستیابی به توافق، هنوز راه دشواری در پیش است اما کارشناسان و اعضای هیات های مذاکره کننده حصول توافق را دور از دسترس نمی دانند.

العالم ـ اروپا

صبح دیروز (سه شنبه) و در دومین روز از گفت وگوهای وین، جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.
در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهادهای جدید، بار دیگر بر موضع اساسی تهران مبنی بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند.

هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران بر پافشاری مستدل برای اولویت‌بخشی به موضوع رفع تحریم‌ها تاکید دارد و بر هیمن اساس، روز سه‌شنبه کارگروه رفع تحریم تشکیل جلسه داد.
هیأت جمهوری اسلامی ایران در این جلسه بار دیگر با اشاره به اعزام هیأتی جامع و خبره به وین، بر عزم ایران برای دستیابی به نتیجه تأکید کرد؛ در این نشست، چند هیأت به ویژه روسیه و چین از رویکرد عملگرایانه و دسته‌بندی روشن خواسته‌های ایران تمجید کردند.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کردند که متون به دست‌آمده در ادوار پیشین، تنها نقش پیش‌نویس را ایفا می‌کند و تمام این متون قابل مذاکره مجدد هستند. از این رو، لازم است تا با ارائه طرح‌های مبتکرانه، نظرات و خواسته‌های ایران تأمین شود.
یکی از نکات مهم مطروحه در جلسه از سوی ایران، این بود که هرآنچه که ناقض هدف برجام، یعنی «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران» باشد، باید رفع شود.

عصر دیروز هم نشستی دوجانبه میان علی باقری کنی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. دو طرف در این جلسه، با بررسی نتایج جلسه دوشنبه و نشست روز سه شنبه کارگروه رفع تحریم، در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و رایزنی پرداختند.
ایران تأکید دارد که دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید «گروگان متقابل» هم باشند و ضروری است که منطقا ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده، حل و فصل شود.

جلسه روز سه‌شنبه نیز در فضایی حرفه‌ای برگزار شد و نهایتا همه با وجود اختلاف دیدگاه‌ها، برای بحث در خصوص تعامل در زمینه رفع تحریم‌ها ابراز آمادگی کردند.

در همین حال برخی رسانه‌های غربی تلاش دارند با خبرسازی و اظهارنظرهای خاص بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌نویس مربوط به توافق ازسرگیری اجرای برجام از دور قبل آماده است و قدرت‌های جهانی منتظرند که تائید ایران را برای ادامه مذاکره در این رابطه دریافت کنند.
جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که تبدیل پیش‌نویس به توافق نیازمند مذاکره است؛ کاری که در چارچوب دو کارگروه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای در حال پیگیری است. در واقع رسالت هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به وین نیز، رسیدن به یک متن مورد توافق است که مورد رضایت تمام طرف‌ها باشد.

پربیننده ترین خبرها