در واکنش به لفاظی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی

کاخ سفید: مسیر دیپلماتیک برای بازگشت به برجام همچنان پیش روی ما است

کاخ سفید: مسیر دیپلماتیک برای بازگشت به برجام همچنان پیش روی ما است
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 22:49

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به لفاظی ها و عصبانیت رژیم صهیونیستی از مذاکرات وین اعلام کرد که مسیر دیپلماتیک برای بازگشت به پایبندی مشترک و کامل به برجام همچنان مسیر پیش روی ما است.

العالم - آمریکا

جن ساکی روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعاها و لفاظی های نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عصبانیت این رژیم از مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین بیان کرد.

جن ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید پاسخ واشنگتن به درخواست رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف مذاکرات وین چیست؟ گفت که هر کسی از جمله اسرائیل می تواند نظر خاص خود را داشته باشد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد که دیدگاه ما این است که مسیر پیش روی دیپلماتیک و ادامه پیگیری برای دستیابی به یک فرصت جهت گفتگوهای دیپلماتیک، همچنان مسیر مورد نظر است.

جن ساکی تاکید کرد که مسیر دیپلماتیک برای بازگشت به پایبندی مشترک و کامل به برجام همچنان مسیر پیش روی ما است.

همزمان با مذاکرات وین و ارایه دو سند از سوی هیات ایرانی به طرف های مذاکره کننده با موضوع لغو تحریم های ظالمانه و مساله هسته ای کشورمان ؛ رژیم صهیونیستی که همواره از هر فرصتی برای ایجاد اخلال در روند مذاکرات سواستفاده کرده است؛ اعلام کرد که مذاکرات وین باید هرچه سریعتر متوقف شود.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت که نخست وزیر اسراییل خواستار توقف سریع مذاکرات وین شده است.

براساس این گزارش؛ «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: ایران باج خواهی هسته ای را بعنوان روش مذاکره به کار برده و این موضوع باید بلادرنگ با توقف مذاکرات و اجرای گام ها و اقدامات سخت ، از سوی قدرت های جهانی پاسخ داده شود.

این مقام صهیونیست بدون اشاره به صدها کلاهک هسته ای و اتمی رژیم صهیونیستی که تهدیدی جدی علیه منطقه و جهان به شمار می رود؛ مدعی شد که ایران غنی سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را اغاز کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه با بیان اینکه "به زودی و شاید تا همین یکی دو روز آینده" وضعیت مذاکرات وین مشخص می شود، گفت که اگر چه برای دستیابی به توافق دیر شده، اما "هنوز هم خیلی دیر" نیست.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین امروز و ساعاتی قبل اعلام کرد که طرف ایرانی متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

باقری در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی مستقر در وین گفت: ما دیشب دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم. سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همینطور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتا طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن های ارائه شده کسب کند. اما نکته مهم این است که این گفت‌وگوها دارای آثار متنوع و متعدد بین المللی است.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برای لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و بازگشت آمریکا به برجام آغاز شده است.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

در پی ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، با اتخاذ مواضع مغایر برجام و خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می‌۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می‌۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر ایران برای دست یابی به موفقیت در مذاکرات سه شرط اصلی تعیین کرده است. اینکه ایالات متحده بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. برای بازگشت از این مسیر غلط تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها