علی باقری: پیش‌نویسی که در مذاکرات وین ارائه کردیم مبتنی بر مبانی مشترک بود/ اروپایی‌ها هرگز ادعا نکردند که پیشنهادهای ایران فاقد مبانی حقوقی است

علی باقری: پیش‌نویسی که در مذاکرات وین ارائه کردیم مبتنی بر مبانی مشترک بود/ اروپایی‌ها هرگز ادعا نکردند که پیشنهادهای ایران فاقد مبانی حقوقی است
جمعه 12 آذر 1400 - 21:51

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین تأکید کرد پیشنهادات ارائه شده از سوی هیأت ایرانی در مذاکرت وین مبتنی بر مبانی مشترک و دارای مبانی حقوقی و قانونی بود و طرف‌های اروپایی نیز به این واقعیت معترف بودند.

العالم - ایران/ سیاسی

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین شامگاه جمعه در گفتگو با خبرنگاران نکاتی را در خصوص پیش‌نویس ارائه شده از سوی هیأت ایرانی در مذاکرات وین متذکر شد.

باقری در ابتدا اظهار داشت: «اینکه طرف‌های اروپایی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است. اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده است؛ لذا آنها اعتراضی مبنی بر اینکه این پیشنهادها نامربوط است، نداشتند اما می‌گفتند این‌ها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارند. من هم به آنها گفتم که این امر طبیعی است و قرار نیست که ما در مذاکرات مطالبی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را بر اساس دیدگاه‌‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان می‌گوییم، اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. روی این [موضوع] همه اتفاق نظر داشتند و هیچ‌کس و هیچ طرف اروپایی به هیچ وجه ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران فاقد مبنای حقوقی و قانونی مورد قبول دو طرف است.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند طرف‌های اروپایی پس از بازگشت به مذاکرات پیش‌نویس جدیدی را به ایران ارائه خواهند کرد، اظهار داشت: «اشکالی ندارد. اگر طرف اروپایی هم پیش‌نویس بدهد، آن پیش‌نویس هم قابل مذاکره خواهد بود. اما شرط ارائه پیش‌نویس این است که آن پیش‌نویس مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر آن پیش‌نویس مبتنی بر مبانی مشترک نباشد، قاعدتاً دیگر پیشنهادی برای مذاکره و دستیابی به توافق نیست، بلکه برای گفتگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه‌ای می‌رسد.»

باقری ادامه داد: «در رابطه با پیش‌نویسی که ما دادیم، نکته مهم این است که این پیش‌نویس مبتنی بر مبانی مشترک است. ما با این پیشنهادها ضمن اینکه نظرات خودمان را مطرح می‌کنیم و قبول داریم که این با نظر طرف مقابل منطبق نیست، نشان داده‌ایم که برای دستیابی به توافق اراده جدی داریم.»

تسنیم

پربیننده ترین خبرها