پروژه بحران آفرینی در لبنان توسط سعودی ها تمامی ندارد!

پروژه بحران آفرینی در لبنان توسط سعودی ها تمامی ندارد!
شنبه 13 آذر 1400 - 22:38

از همان روز نخست بحران بین بیروت و ریاض، که به دنبال انتشار اظهارات جورج قرداحی، وزیر مستعفی اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن شکل گرفت، واضح بود که حکومت سعودی به دنبال بهانه‌ای برای پیاده کردن بخشی از توطئه آمریکایی- اسرائیلی علیه حزب‌الله است تا از این طریق، اقتصاد لبنان را تا مرحله تحریک ملت لبنان علیه مقاومت اسلامی خفه کند.

العالم- کشکول

به رغم اینکه این حقیقت کاملا عیان بود ولی مهره‌های سعودی در داخل لبنان که ماموریت ارتش سایبری سعودی را به طور کامل انجام می‌دادند، قرداحی را متهم کردند که روابط با عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج‌فارس را بحرانی و تیره کرده است؛ کشورهایی که با دنباله‌روی از آل سعود و در اعتراض به اظهارات قرداحی، که جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را "جنگ پوچ" خوانده بود، بلافاصله سفرای‌شان از لبنان را فراخوانده و سفیر لبنان را از پایتخت‌های‌شان بیروت کردند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی در ابتدای بحران گفت که مشکل لبنان بیشتر از اظهارات وزیر آن است و با آنچه تسلط وکلای ایران بر لبنان خواند، ارتباط دارد. این موضع را شاهزاده سعودی، عبدالرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز نیز تکرار کرد و گفت که "مشکل استعفای قرداحی یا( پیش از او) شربل وهبی، وزیر خارجه نیست بلکه مشکل با حزب‌الله است که به همه امورات در لبنان کنترل دارد".

"کنترل حزب‌الله بر لبنان"؛ بزرگ‌ترین دروغی است که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین شیفتگان دلارهای نفتی در داخل لبنان و ارتش‌های سایبری سعودی تلاش می‌کنند آن را مطرح می سازند که موید این واقعیت، هجمه کورکورانه‌ای است که علیه جورج قرداحی مطرح شد که رژیم سعودی او را وابسته به حزب‌الله می‌داند تا بالاخره مجبور شد استعفای خود از سمتش را تقدیم کند، همانطور که پیش از او، شربل وهبه مجبور شد به خاطر اظهاراتش درخصوص حمایت برخی کشورهای عربی از داعش در عراق، از سمت خود به عنوان وزیر خارجه استعفا دهد.

بحرانی که سعودی آن را در لبنان کلید زد، ماهیت و واقعیت طرف یا طرف‌هایی را که کنترل لبنان را در دست گرفته و در امورات آن مداخله می‌کنند را فاش کرد. تمام شخصیت‌های لبنانی که تحت فشار سعودی‌ها مجبور به استعفا شده‌اند از نظر ریاض، در فهرست هواداران حزب‌الله قرار دارند در حالی‌که حزب‌الله نتوانسته از آنها در مقابل این خشم سعودی‌ها و مهره‌های لبنانی‌شان حمایت کند.

"پیروزی" که حکومت ریاض در نبرد علیه قرداحی به‌دست آورد به شکل کاملا آشکار تناقض سعودی‌ها را در تعامل با برادران عرب‌شان و غربی‌ها نشان می‌دهد. سعودی‌ها خیلی بی‌رحمانه و سختگیرانه با برادران عرب‌شان تعامل می‌کنند در حالی‌که با شخصی مثل دونالد ترامپ، که بدترین توهین‌ها را علیه آنها مطرح کرده، به شیوه مضحک است به نحوی‌که حتی یک بار هم نشنیدیم که آل سعود به توهین‌های ترامپ اعتراض کند و یا دیگر کشورهای عرب دنباله‌رو آن در اعتراض، سفیرشان از آمریکا را احضار کنند اما تنها شخصی که به توهین ترامپ علیه ریاض اعتراض کرد شخص سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود.

نتایج تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه- که عازم عربستان شده- برای حل بحران بیروت و ریاض هر چه باشد ولی به ماهیت تعامل سعودی با لبنان تاثیر نخواهد گذاشت و سعودی‌ها بهانه‌ای دیگر برای بحرانی کردن روابط با لبنان ایجاد خواهند کرد تا بخشی از اهداف و توطئه‌های آمریکا و اسرائیل در داخل لبنان را پیاده کنند.

پربیننده ترین خبرها