گسترش نگرانی از اومیکرون / برخی کشورها به دز چهارم واکسن چشم دوختند

گسترش نگرانی از اومیکرون / برخی کشورها به دز چهارم واکسن چشم دوختند
يکشنبه 14 آذر 1400 - 19:34

با گسترش همه گیری ویروس کرونا و پیدایش گونه ی جدید موسوم به اومیکرون، برخی کشورهای جهان در پی تزریق دز دوم و سوم تقویتی، مرحله چهارم تزریق را بویژه برای شهروندان دارای نقص ایمنی، مورد بررسی و در دستور کار خود قرار می دهند.

العالم - آمریکا

یک منبع موثق از مرکز کنترل بیماری های واگیردار آمریکا (سی دی سی) گفت که با توجه به کاهش تاثیر واکسن برای افرادی که از نقص ایمنی رنج می برند در مقایسه با افرادی که دچار این مشکل نیستند، به افراد دارای ایمنی پایین توصیه می شود که با گذشت ۶ ماه از تزریق مرحله سوم واکسن کرونا، دز چهارم را نیز دریافت کنند.

یک دلیل برای این شیوه نامه ها، کاهش تاثیر واکسن در طول زمان برای برخی گروه های در معرض خطر قرار است. نزدیک به سه درصد یا هفت میلیون تن از شهروندان بزرگسال آمریکا، از نقص ایمنی رنج می برند.

بر اساس شیوه نامه این نهاد بهداشتی و درمانی ایالات متحده، برخی افراد دارای نقص میانه یا شدید ایمنی بالای ۱۸ سال که ۲ واحد واکسن اولیه مدرنا یا فایزر را دریافت کرده اند، با گذشت دستکم ۶ ماه از دریافت دوز اضافی تقویتی، واجد شرایط برای دریافت دوز چهارم هستند.

تارنمای روزنامه میرور چاپ لندن نیز در این باره نوشته که به نظر می رسد دولت انگلیس مقدمات تامین میلیون ها واحد واکسن اضافی را برای تزریق دوز چهارم به شهروندان تا ۲۰۲۳ آماده می کند. ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس با تائید امضای قرارداد برای خرید ۱۱۴ میلیون دوز واکسن اضافی فایزر و مدرنا، احتمال تزریق دوز چهارم این واکسن را مطرح کرد.

تارنمای شبکه بی بی سی نیز نوشت: ساکنان ۴۰ سال به بالای جزیره جرسی انگلیس که بیش از سه ماه از تزریق آخرین واکسن آنها گذشته باشد، می توانند از روز جمعه برای دریافت دوز چهارم واکسن ثبت نام کنند. مقام های بزرگ ترین جزیره در آبراه مانش گفته اند که با افراد دارای مشکلات یا نقص در سامانه ایمنی بدن خود، تماس گرفته خواهد شد، اما شهروندان با زیر ۴۰ سال سن باید تا ژانویه ۲۰۲۲ در انتظار بمانند.

تارنمای انگلیسی زبان تایمز اسرائیل نیز نوشته که رژیم صهیونیستی هم زمان با اوج گیری همه گیری سویه اومیکرون، تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را بررسی می کند.

تارنمای سی بی سی کانادا نوشته است که مقام های جزیره پرنس ادواردز این کشور تزریق دوز چهارم را به شهروندان دچار نقص ایمنی که دستکم ۶ ماه از تزریق واحد قبلی گذشته باشد، توصیه کرده اند.

رئیس موسسه عالی بهداشت ایتالیا همزمان با آغاز دور چهارم همه گیری در این کشور در پی همه گیری اومیکرون، احتمال آغاز تزریق دز چهارم واکسن کووید – ۱۹ را مطرح کرده است.

همچنین تارنمای نیوزمدیکال نوشته است که تزریق دز چهارم واکسن مدرنا برای افراد دارای پیوند کلیه با پادتن ضعیف، پس از تزریق سه دز واکسن اولیه، مقاومت آنان را در برابر دچار شدن به ویروس کرونا، افزایش می دهد.

«کمال حیدری» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیز گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد دارای بیمارهای زمینه ای و افراد بالای ۶۰ سال به بالا ضروری است. برای تزریق دز سوم، واکسن مورد نیاز کرونا مهیا شده و افرادی که از آخرین تزریق واکسن آنها ۴ ماه گذشته می توانند دوز سوم را تزریق کنند و به احتمال زیاد افراد بالای ۵۰ سال نیز فردا فراخوان خواهند شد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: برخی از کشور های درگیر موج ششم شده اند، اما به علت این‌که مردم در این کشور واکسن تزریق کرده اند مرگ ومیر در این کشورها بسیار اندک است.

حیدری درباره مقابله با ویروس جهش یافته کرونا ( اومیکرون) گفت که ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان نگران این ویروس هستیم و به محض اینکه روز جمعه سازمان بهداشت جهانی وجود این ویروس را اعلام کرد، روز شنبه در ستاد ملی کرونا این مساله مطرح شد و به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران در تمام مرزهای زمینی و هوایی همکاران ما در آماده باش کامل هستند تا با هوشیاری کامل با این ویروس مقابله شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها