رئیسی: رفع و خنثی سازی تحریم را با قوت دنبال می‌کنیم

رئیسی: رفع و خنثی سازی تحریم را با قوت دنبال می‌کنیم
يکشنبه 14 آذر 1400 - 21:40

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای تهیه واکسن گفت: به کشورهای سازنده واکسن تماسی داشتم و شخصاً این موضوع را پیگیری کردم.

العالم - ایران / سیاسی

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی یکشنبه شب در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم،در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به ۱۰۰ روز فعالیت دولت خود می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

وی افزود: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم گذر زمان خوب آگاهند و شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه بوده و هستند و شرایط مالی و اقتصادی کشور، وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی را می‌دانند. از همه مهمتر اینکه امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و از وظایف دولت بود که اعتماد مردم را بازآفرینی کند.

رییس جمهوری موضوع حفظ جان مردم را از مهمترین مسائل عنوان کرد و گفت: دولت مسائل مربوط به واکسن را باید دنبال کند و بتواند مردم را نسبت به مشکلات معیشتی همراهی کند و برای گره‌گشایی‌ها گام بردارد.

رییس‌ دولت سیزدهم اضافه کرد: یادم نمی‌رود روز تنفیذ حکم رییس جمهوری مسائل اولویت دار را اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسیناسیون کرونا مهمترین آن بود. در آن زمان روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی تر از این انجام نمی‌شود.

رییسی یادآور شد: پاسخی که آن روزها می‌شنیدم این بود که تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد و یا کشورها به دلیل شرایط تحریمی به ما واکسن نمی‌دهند. از ۳۰ میلیون واکسن شاید ۵ میلیون هم وارد نشده بود و امروز خدا را شاکریم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدی پیدا کرده است.

رییسی افزود: باید در این رابطه از مساعدت مردم و کادر بهداشتی و درمانی قدردان باشیم که در صدمین روز دولت بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن وارد شده است و برخی در کشور الان درحال تزریق دز سوم واکسن هستند.

وی با بیان اینکه بازهم باید برای صیانت از جان مردم تلاش کنیم، گفت: به مردم توصیه می‌کنم حالا شرایط برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و کسب و کارها فراهم شد و ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطیل شده دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند، ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم بنابراین مردم باید مراعات کنند.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: خوشحالیم که فضای کسب و کار دوباره رونق می‌گیرد و به رغم مشکلات در کشورهای اطراف، بسیاری از شهرهای ما به جز چند شهر در وضعیت خوبی قرار دارد که این هم دنبال می شود.

رییس‌جمهوری گفت: دولت در واکسیناسیون عمومی عملکرد قابل تقدیری از مردم داشته است. از مردم به خاطر همکاری که داشتند قدردان هستیم. آن روز مردم دنبال واکسن می‌گشتند و امروز ما به دنبال مردم برای تزریق واکسن هستیم.

وی با بیان اینکه بازهم باید برای صیانت از جان مردم تلاش کنیم، گفت: به مردم توصیه می‌کنم حالا شرایط برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و کسب و کارها فراهم شد و ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطیل شده دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند، ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم بنابراین مردم باید مراعات کنند.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: خوشحالیم که فضای کسب و کار دوباره رونق می‌گیرد و به رغم مشکلات در کشورهای اطراف، بسیاری از شهرهای ما به جز چند شهر در وضعیت خوبی قرار دارد که این هم دنبال می شود.

رییس‌جمهوری گفت: دولت در واکسیناسیون عمومی عملکرد قابل تقدیری از مردم داشته است. از مردم به خاطر همکاری که داشتند قدردان هستیم. آن روز مردم دنبال واکسن می‌گشتند و امروز ما به دنبال مردم برای تزریق واکسن هستیم.

رییس دولت سیزدهم با طرح این سوال که چه مراحلی برای واردات و تامین واکسن طی شد و چرا در داروخانه ها شاهد تشکیل صف‌های طولانی بوده‌ایم، گفت: من خودم به داروخانه نزدیک ریاست جمهوری سر زدم و صف مردم برای دریافت دارو را دیدم، خیلی متاثر شدم. در نشستی با مسوولان گفتم چه ضرورتی دارد مراکز توزیع دارو را در تهران قرار بدهید و این را بین داروخانه‌های مختلف توزیع کنید.ظرف سه روز این چند مرکز تبدیل به ۳۰۰ مرکز توزیع دارو شد.

وی ادامه داد: برای تامین واکسن با کشورهای مختلفی که به راحتی می‌توانستند واکسن را تامین کنند، صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. شخصاً با برخی کشورها تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم.

رییس جمهوری با تشریح اقدامات دولت برای تامین واکسن ادامه داد: مساله تامین ارز را آقای مخبر پیگیری کرد و قرارگاه و ستاد جدید تشکیل داد. وزارت امور خارجه هم پیگیر تماس با کشورهای مختلف شد و غیر از تماس شخصی، از آقایان خواستم همه کارهای خود را معطوف به پیگیری و تامین واکسن کنند. تهیه واکسن اولویت نخست دولت شد.

رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت دولت از واکسنهای تولید داخل گفت: از طرف دیگر هم حمایت از تولید داخلی را داشتیم و اکنون هم باید از تولید واکسن داخلی حمایت کنیم.

رییس دولت مردمی خاطرنشان کرد: ما از این شرایط عبور کردیم و گشایشی در کسب وکارها و مدارس و دانشگاه‌ها شد و به نخبگان و صدا و سیما گفتم کار اقناعی برای متقاعد کردن مردم در تزریق واکسن را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه امروز وضعیت فوتی‌ها دو ر قمی است، در عین حال گفت: مرگ یک نفر هم برای ما زیاد است و نباید به این شرایط قانع باشیم.باز تاکید می‌کنم که باید پیگیری بیشتر شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: کمیسیونی در حوزه معاونت اول همچنان فعال است. خود ما هم که هر هفته جلسه داریم و مسائل را دنبال می‌کنیم تا از این شرایط عبور کنیم.

برای جبران کمبود پزشک بزودی تصمیم‌گیری می‌شود

رییس‌دولت سیزدهم درباره برنامه دولت در حوزه سلامت، رفع انحصار و تعارض منافع و مساله کمبود پزشک در شهرستان‌ها گفت: مساله دسترسی آسان و ارزان به پزشک به‌ویژه پزشکان متخصص در سراسر کشور موضوع مهمی است. در شهرستان‌ها پزشک داریم اما آیا دسترسی به پزشکان متخصص برای همه مردم امکان‌پذیر است؟

وی ادامه داد: در نخستین جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک و پزشک متخصص مطرح شد و در همان جلسه مقرر شد کارگروهی مامور شود و طرحی برای جذب پزشکان متخصص و دانشجویان مستعدی که امروز آمادگی علم اندوزی و متخصص شدن دارند، آماده کنند.

رییسی ادامه داد: چند بار کار این کارگروه را دنبال کردم تا در نخسیتن جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کار دنبال شود و برای رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور به زودی تصمیم می گیریم.در عین خال چون نظرات پزشکان مختلف است گفتم باید نظرات موافق و مخالف را هم ببینیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه قرار است طرح جامعی تدوین شود، گفت: به جوانان و مردم وعده می‌دهم که در اولین جلسه شورای انقلاب فرهنگی نسبت به این قضیه تصمیم گیری شود و خودم به این موضوع ورود کردم.

باید فاصله با مردم را کم کنیم

رییس دولت سیزدهم در بخش دیگر از این گفت و گوی تلویزیونی درباره سفرهای استانی گفت: باید فاصله را با مردم کم کنیم. به همه دولتمردان توصیه کردم که با مردم ارتباط بگیرید و حرف و درد دل مردم را بشنوید. در کنار مردم باشید که اگر کسی مشکلی داشته باشد ممکن است صدایش بلندتر شود اشکالی ندارد.

وی گفت: دولت در این جهت برای ارتباط با مردم است. دولت ما دولت مردمی است. این برای ما یک افتخار است که باید ارتباط با مردم را همواره افزایش دهیم. سخن مردم و مشکلات آنها را بشنویم.

رییسی گفت: قبل از این که به استان ها سفر کنیم، ابتدا وضعیت استان بررسی می شود. مشکلات استان از زبان نمایندگان و امام جمعه، اساتید و مردم شنیده می شود. استاندار حرفها را می زند و مطالب جمع بندی می شود و نیازهای با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در واقع اعتبارات پیش‌بینی می شود و دستگاه های مربوطه با بانک‌ها جلسه می‌گذارند که چقدر امکان تامین اعتبارات است.

رییس جمهوری افزود: با حضور معاون اول مباحث صورتجلسه می شود و تمام بخشها امضا می‌کنند و در واقع مصوبه سفر می شود و بعد به سفر می رویم. بعد که به استان سفر می کنیم مصوبات اعلام می شود.

سه سطح نظارت برای پیگیری مصوبات سفرهای استانی

وی خاطرنشان کرد: اولین ناظر مردم هستند که کارها انجام شود، دوم استاندار به عنوان عالی ترین مقام دولت در استان و سوم در معاونت اجرایی ریاست جمهوری یک بخشی برای پیگیری مصوبات سفر است. مردم بدانند که مصوبات سفر اجرایی شده است. امیدوارم که در روزهای آتی بتوانیم به استان‌های دیگر سر بزنیم و مسائل اولویت دار استان ها را پیگیری کنیم.

آیت الله رییسی در ادامه گفت: ما در استانها پروژه جدید آغاز نمی کنیم. آنقدر پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم و می توان گفت برای ده ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد.من جایی نمی روم کلنگ جدید بزنم همین کلنگ هایی که زده شده باید پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در استانی سدی دیدیم و گفتند که این سد قبلا افتتاح شده است اما شما می گویید که 10 تا 15 درصد آن باقی مانده است. ما موارد این گونه داریم و باید این پروژه های نیمه تمام را کامل کنیم که مردم از آنها بهره مند شوند.

ارتباط با مردم با نشست در اتاق دربسته و پشت میز نشستن اتفاق نمی افتد

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: ما سفر به استانها را ادامه می دهیم و رابطه‌ مان را با مردم بیشتر خواهیم کرد چرا که برکات زیادی در ارتباط با مردم وجود دارد. به همه دولتمردان در سراسر کشور، استانداران و فرمانداران، بخشداران و مدیران ادارات می گویم که در ارتباط با مردم برکاتی نهفته است که هرگز این ارتباط با نشستن در اتاق دربسته و در پشت میز کاری اتفاق نمی افتد.

رییس‌جمهوری در ادامه موضوع مهم و یکی از دغدغه های اولویت دار دولت، بعد از جان مردم را مساله نان و معیشت مردم عنوان کرد و گفت: در شرایطی که دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد اقداماتی در این بخش انجام شود. ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود و باید رفع نگرانی می‌شد.

وی گفت: امروز تامین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده که نگرانی نداریم و در حوزه گندم هم مشکلی نیست و نگرانی از این جهت وجود ندارد.
دولت نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس است.

رییس دولت مردمی نکته دوم را مساله اداره کشور عنوان کرد و گفت: روزهای پایانی مرداد ماه زمانی که هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با اعضای دولت قبل جلسه تشکیل می‌دادم، موضوعی به نام حقوق کارکنان دولت در مرداد ماه مطرح بود که از کدام منبع و بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حقوق را پرداخت کنیم.امروز سه ماه می گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود.

دولت هر ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده را باید بپردازد

رییسی ادامه داد: دولت هر ماه علاوه بر هزینه‌های خود، ماهیانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده ر ا باید پرداخت کند،این فاکتورها همان سر رسید اوراق است و تاکید شد کخ از بانک مرکزی قرض نگیریم.

وی استقراض از بانک مرکزی را به معنای خلق پول و دارای آثار تورمی عنوان کرد که مردم در سفره‌های خود احساس می‌کنند و تصریح کرد: اگر استقراض از بانک مرکزی داشتیمپ مردم در چند ماه در سفره خود آن را حس می‌کردند. قرار شد از این به بعد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس باشیم و در بودجه ۱۴۰۱ هم تلاش شد ساختارهای بودجه طوری تنظیم شود که ضد تورم باشد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه گزارش مراکز آمار در این مدت حاکی از کنترل شدن تورم است، گفت: این موضوع باید ادامه یابد تا گرانی کنترل شود.

وی مساله سوم را بحث تامین کالای مورد نیاز مردم و نظام توزیع کالاهای مورد نیاز مردم برشمرد و گفت: در توزیع کالاها متاسفانه شاهد صف‌هایی بودیم که با کرامت مردم همخوانی نداشت. امروز توزیع با استفاده از خدمات و کسب و کار نوین هوشمند انجام می‌شود و این کار در برخی استان‌ها شروع شده است. دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها موفق بود و این اقدامات هر روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: معاون اول مسئول ستاد تنظیم بازار است و در ستاد اقتصادی دولت هم مسئولان بحث می کنند تا کالای مورد نیاز مردم به سهولت به دستشان برسد و مردم نگرانی در این جهت نداشته باشند.

رییس جمهوری گفت: اقدام بعدی ثبات اقتصادی برای مردم، خریدار، فروشنده و تولید کننده است که این اتفاق افتاد چون بازار باید برای مردم قابل پیش بینی باشد و برای خرید و فروش و اقدام کنند. به دنبال تحقق این موضوع هستیم و این کاملا دست یافتنی است.

رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که دولت بدون استقراض از بانک مرکزی چگونه توانست حقوق کارمندان را پرداخت کند، گفت: باید به داشته‌های کشور توجه کنیم و بدانیم برای تامین بودجه نیاز به راههای مختلفی است.

وی یکی از درآمدهای دولت را درآمد بر مالیات عنوان کرد و افزود: باید از این درآمد به درستی استفاده شود. فرار مالیاتی امروز همه را رنج می‌دهد. افرادی هستند که در آمد سرشاری دارند و از مالیات فرار می‌کنند.

دولت پر خرج نباید داشته باشیم

رییس‌ دولت سیزدهم مولدسازی دارایی‌های دولت را منبع درآمد دیگر دولت نوان کرد و گفت: دولت باید زمین و امکانات را به کار بگیرد. در قانون آمده مازاد آنچه در اختیار دولت است واگذار وتبدیل به پول شود و به مصرف برسد. امکاناتی امروز وجود دارد که به آن توجه نشده است دولت باید نسبت به همه آنها توجه کند. با این کار می‌توانیم کشور را بدون اینکه اقدامات دولت آثار تورمی داشته باشد اداره کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که دنبالش بودیم و هستیم و از مجلس هم خواستیم مصوباتی نداشته باشد یا به حداقل برساند، مساله هزینه‌های جدید برای دولت است. ما با کسری جدی بودجه مواجهیم و باید تا آخر سال این موضوع را حل کنیم . درآمدها را باید افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: راه انجام این کار کمک دولت و مجلس است تا به سمت افزایش درآمد و کاهش هزینه برویم. دولت پرخرج نباید داشته باشیم.

رییسی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ مراحل نهایی را می‌گذراند، اضافه کرد: این لایحه هم در این راستا است که بر محور عدالت باشد و توزیع امکانات براساس عدالت انجام شود.

رییسی در ادامه درباره ملاک و معیار عدالت گفت: آمایش سرزمینی ملاک است. ممکن است کسی نسبت به آمایش سرزمینی ابهامی داشته باشد. مشکلی نیست اما باید ملاکی داشته باشیم که این ملاک آمایش سرزمین است. برخی بخش‌ها در کشور غیر برخوردار یا کم برخوردار است و باید عدالتی در توزیع ایجاد کنیم تا به رضایت همگانی بینجامد.

قراردادهایی با مبالغ سنگین در سفر به دوشنبه بسته شد

رییس‌جمهور ی با اشاره به حضور خود در دو نشست بین‌المللی در عشق‌آباد و دوشنبه طی هفته های اخیر گفت: در این مدت ۱۰۰ روز در ارتباط حضوری با هیاتهای خارجی و ارتباطات تلفنی آنچه محور بود این بود که اراده جمهوری اسلامی برای گسترش ارتباطات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با جهان است.

وی افزود: در اجلاس شانگهای با سران حاضر در اجلاس دیدار و در این دیدارها بر توسعه روابط ایران با این کشورها تاکید داشتم. هیچکدام قانع به این میزان ارتباط نبودیم.

رییسی با بیان اینکه از زمان سفر به عشق‌آباد تاکنون بر اساس آمار وزارت امور خارجه، تجارت ما با تاجیکستان سه برابر افزایش یافته است، گفت: پس از پذیرش عضویت دائم ایران در شانگهای از فعالان اقتصادی خواستم فعال شوند.

رییس دولت مردمی با اشاره به سفر خود به ترکمنستان و شرکت در اجلاس سران اکو گفت: ما ۵ سال با ترکمنستان مشکل داشتیم. با انجام این سفر هم ارتباط برقرار شد و هم مساله ترانزیت حل شد. همچنین قرارداد سواپ گاز میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان برقرار شد و این قرارداد می‌تواند زمینه خوبی باشد برای اینکه ایران را هاب ترانزیت منطقه‌ای قرار دهیم.

وی با اشاره به ظرفیتهای بالای ایران اظهار کرد: با توجه به دریا و سواحلی که در اختیار داریم، می‌توانیم موفق عمل کنیم.

رییس دولت مردمی یادآور شد: در ترکمنستان در نشستی با فعالان اقتصادی قول دادم قرارداد گازی را احیا کنم. با حسن نیتی که بین دو کشور ایجاد شد، راه ها باز شد. همچنین قراردادهایی با برخی کشورهای همسایه منعقد کردیم که اعلام نکردیم و در چند وقت اخیر اعلام خواهد شد. این قراردادها با مبالغ بسیار سنگین و اقدامات بسیار مهمی بوده که با کشورهای همسایه منعقد شده است .

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: کارهای قابل توجهی برای رونق اقتصادی کشور شروع شده و فعالان اقتصادی می‌توانند حضور فعالانه داشته باشند.

ایران عزتمندانه و مقتدرانه در مذاکرات حاضر شد

رییس دولت سیزدهم همچنین درباره مذاکرات برای رفع تحریمها گفت: از آغاز دولت ۲ کار را آغاز کردیم؛ یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها بود که در قرارگاهی با مسئولیت معاون اول رییس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت و دیگری موضوع رفع تحریم‌ها بود.

وی افزود: فکر می‌کردند ما در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم و حرفی برای گفتن نداریم درحالی که برای دنیا ثابت شد ایران عزت‌مندانه و مقتدرانه در مذاکرات حاضر شد. دو متن ارائه داد که این متون کاملا بر اساس آنچه در برجام است، ارائه شد و کار دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع رفع تحریم‌ها با قوت دنبال شد و مساله خنثی سازی تحریم‌ها هم دنبال می‌شود. با این همه اقتصاد و بودجه ۱۴۰۱ را با این مسائل ارتباط نمی‌دهیم و هر دو مساله را دنبال می‌کنیم.

ادامه دارد

پربیننده ترین خبرها