همزمانی سفر طحنون بن زاید و فیصل مقداد به ایران؟

همزمانی سفر طحنون بن زاید و فیصل مقداد به ایران؟
دوشنبه 15 آذر 1400 - 12:27

العالم ـ ایران
خبر:
امروز (دوشنبه 15 آذرماه) مسئولان ایرانی میزبان مشاور امنیت ملی امارات و وزیر خارجه سوریه در تهران هستند.
تحلیل:
-نفس حضور طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات، در ایران حکایت از دورنمایی مثبت در آینده روابط فی مابین ایران و امارات دارد. امارات و ایران گذشته ای پرفراز وفرود در روابط را تجربه کرده اند.
-اینکه یک مقام امنیتی اماراتی بعد ازسال ها سردی در روابط رسمی به ایران سفرمی کند، خود معرف نوع مشکلاتی است که پیش از این به سردی روابط رسمی دوکشور منجرشده است.
-علی رغم انتظارات دو طرف در تعمیق روابط اقتصادی و به ویژه تجاری و اینکه هر دو طرف در مسائلی قابل توجه و از جمله نگاه به سوریه پس ازجنگ اشتراک عقیده دارند، می تواند تاحدی نتایج احتمالی این سفر و آینده روابط دو کشور را روشن معرفی کند.
-همزمان با سفر طحنون به ایران فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز میهمان تهران است تا درخصوص اوضاع سوریه و آینده پیش روی این کشور با مقامات ایرانی به عنوان معدود حامیان نظام قانونی و مردم سوریه درخلال بحران 11 ساله تحمیلی برکشورش رایزنی کند.
-توجه به جنس سفرهای دو میهمان امروز (دوشنبه) ایرانیان، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هم امروز عازم قطر می شود و درعین حال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز سفردوره ای خود به چند کشور حاشیه خلیج فارس را با سفر به عمان اغاز می کند. اگر چه دستور اعلامی هریک از این سفرها ظاهرا ارتباط قابل توجهی با یکدیگر ندارد اما شاید انتظار بروز تحولاتی جدید درصف بندی های منطقه ای در آینده ای نزدیک دور از انتظار نباشد. برای درک این مهم باید منتظر ماند و به رصد تحولات آینده نشست.

پربیننده ترین خبرها