مسکو روابط روسیه و آمریکا را در آستانه گفت‌وگوی پوتین-بایدن «اسفناک» توصیف کرد

مسکو روابط روسیه و آمریکا را در آستانه گفت‌وگوی پوتین-بایدن «اسفناک» توصیف کرد
دوشنبه 15 آذر 1400 - 17:04

در حالی که در میانه تشدید تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین، قرار است سران دو کشور روسیه و آمریکا با یکدیگر به صورت تماس ویدئویی گفت‌وگو کنند، کرملین وضعیت روابط دو کشور را «اسفناک» توصیف کرد.

العالم - اروپا

کرملین امروز (دوشنبه) در آستانه تماس ویدیویی بین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی‌ وی، وضعیت روابط روسیه و ایالات متحده را «اسفناک» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت ناتو و تضمین‌های بلندمدت امنیت روسیه از سوی غرب که پوتین گفته مسکو به آن نیاز دارد، در تماس روز سه‌شنبه میان سران دو کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کاخ سفید پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۷ دسامبر (فردا) با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تماس ویدیویی خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که دو طرف قصد دارند نگرانی‌های واشنگتن در خصوص انباشت نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین را در کنار سایر موضوعات مورد بحث قرار دهند.

کاخ سفید توضیح داد: «سران دو کشور در مورد طیف وسیعی از موضوعات در روابط ایالات متحده و روسیه از جمله ثبات استراتژیک، فضای سایبری و مسائل منطقه‌ای صحبت خواهند کرد. بایدن به نگرانی‌های ایالات متحده در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین اشاره و بر حمایت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد کرد».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا مدتی است که با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز جمعه در گزارشی مدعی شد روسیه در نظر دارد تا اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله نظامی کند. واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و یک سند اطلاعاتی ادعا کرد که کارزار برنامه‌ریزی شده می‌تواند حمله از چند جبهه با حضور ۱۷۵۰۰۰ نیرو باشد.

یک مقام دولتی ناشناس آمریکایی به این روزنامه گفت، این طرح‌ها شامل حرکت گسترده ۱۰۰ گردان از گروه‌های تاکتیکی با حدود ۱۷۵۰۰۰ پرسنل، همراه با زره‌پوش، توپخانه و تجهیزات است.

طبق ادعای مطرح شده از سوی روزنامه آمریکایی و در ادامه جوسازی‌های اخیر غرب علیه مسکو، اسناد اطلاعاتی به دست آمده نشان می‌دهد که روسیه در چهار نقطه در حال جمع‌آوری نیرو است. بر اساس این سند طبقه‌بندی نشده که شامل عکس‌های ماهواره‌ای است، مسکو ۵۰ گروه تاکتیکی میدان جنگی و همچنین تانک و توپخانه را مستقر کرده است.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

آمریکا و ائتلاف ناتو در بهار سال جاری هم اتهامات مشابهی را علیه روسیه مطرح کردند. طرف‌های غربی در آن زمان مدعی شده بودند روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی نظامی و تجهیزات نظامی نظیر تانک و جنگنده را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها