گفت‌ وگوی سفیر ایران و مقام روس درباره مذاکرات وین

گفت‌ وگوی سفیر ایران و مقام روس درباره مذاکرات وین
سه شنبه 16 آذر 1400 - 10:53

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و دو طرف درخصوص نتایج مذاکرات وین گفت و گو و تبادل نظر کردند.

العالم - ايران

به نقل از اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه، جلالی و ریابکوف، وضعیت مذاکرات وین را بررسی کردند.

در این دیدار دو طرف بر عزم جدی برای ادامه تمرکز بر مذاکرات برجام تاکید کردند.

روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۴ است که برای لغو تحریم های ظالمانه واشنگتن در مورد تهران تلاش می کند.

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به پایان رسید.

در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات هفته آینده تداوم یابد.

مورا با بیان اینکه ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند، این دوره از مذاکرات را واقع بینانه خواند و افزود که پیش نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفتگو قرار گرفت.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات ثمر بخشی با هیات مذاکره کننده جدید ایرانی صورت گرفته است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند، تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما در دو زمینه یکی در موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همینطور در مورد موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به طور مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی برای مذاکره است و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستند مستدل و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

باقری گفت: از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آن‌ها پس از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند.

وی خاطر نشان کرد: ما بارها و حتی در جلسه آخر کمیسیون مشترک تصریح کردیم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکراتی ما آمادگی دارد که گفت‌وگوها را در همین زمان ادامه دهد. ولی به هر حال چون آن‌ها می‌خواستند پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهند این درخواست را مطرح کردند و ما موافقت کردیم که آن‌ها به پایتخت‌هایشان بروند تا برای هفته پیشرو پاسخ‌ها را آماده کنند و ارائه پاسخ‌ها به طرف ایرانی مبنایی برای مذاکره بین دو طرف قرار بگیرد.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها