سازمان ملل بار دیگر دولت مادورو را به رسمیت شناخت

سه شنبه 16 آذر 1400 - 13:22

طبق اعلام سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، این نهاد بین المللی روز دوشنبه با تصویب اعتبارنامه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به عنوان نماینده قانونی کاراکاس مجددا بر مشروعیت دولت قانونی وی تاکید کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش تلویزیون رسمی ونزوئلا (VTV)، «ساموئل مونکادا» نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل، از طریق صفحه توئیتر شخصی خود با اعلام این خبر نوشت: سازمان ملل، اعتبارنامه دولت نیکلاس مادورو را به عنوان تنها نماینده قانونی جمهوری بولیواری ونزوئلا تصویب کرد. تاکید مجدد سازمان ملل بر مشروعیت دولت مادورو، یک پیروزی بزرگ علیه حملات استعمارگرانه آمریکاست.

مونکادا سپس توضیح داد: در حالی که تنها ۱۶ کشور از ۱۹۳ کشور جهان، مشروعیت دولت مادورو را انکار کرده اند، این اقدام سازمان ملل در واقع حاکی از پیروزی حقوق بین الملل و حق تعیین سرنوشت ملت هاست.

سال گذشته نیز طبق اعلام سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، مجمع عمومی سازمان ملل، دولت «نیکلاس مادورو» را به عنوان تنها نماینده قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته و اقدام آمریکا در تحمیل مقامات خودخوانده را رد کرده بود.

ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ شاهد تشدید طرح بی ثبات سازی کاراکاس در صحنه داخلی و بین المللی از سوی واشنگتن با هدف سرنگونی دولت مشروع مادورو بود. پس از آن که ملت ونزوئلا در انتخاباتی آزاد، شفاف و دموکراتیک مجددا نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب کردند، دولت منتخب مردم با کارزاری به رهبری آمریکا و متحدانش روبرو شد که به دنبال بی اعتبار کردن دولت مشروع کاراکاس بودند. موضوعی که با نادیده گرفتن اراده مردم سعی داشت با ایجاد موانع سخت برای حاکمیت دولت، برنامه کودتا را در این کشور پیش ببرد.

در پی پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸، «خوان گوایدو» به عنوان نماینده راستگرای افراطی و رهبر حزب مخالفان در ونزوئلا با حمایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا، خود را به عنوان «رئیس جمهور مسئول» معرفی کرد. طرح به رسمیت شناختن غیرقانونی این شخص از سوی واشنگتن و برخی شرکای اروپایی اش همزمان با تشدید فشارها و تحریم های یکجانبه علیه مردم ونزوئلا و غارت دارایی های نفتی و طلای این کشور ادامه پیدا کرد و مردم را در دستیابی به دارو و مایحتاج ضروری خود به ویژه در دوره بحران همه گیری به رنج و زحمت بسیار دچار کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها