بی‌اعتنایی دادگاه هلند به خون فلسطینیان؛ «گانتز مسئول کشتار 2014 غزه نبود»

بی‌اعتنایی دادگاه هلند به خون فلسطینیان؛ «گانتز مسئول کشتار 2014 غزه نبود»
سه شنبه 16 آذر 1400 - 15:16

یک دادگاه تجدید نظر در هلند طی حکمی در حمایت از جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان، مدعی شد که وزیر جنگ این رژیم را نمی‌توان به دلیل کشتار 2014 در نوار غزه تحت پیگرد قانونی قرار داد.

العالم - فلسطین اشغالی

بعد از چشم‌پوشی‌های متعدد دادگاه‌های بین‌المللی در هلند (دیوان‌های کیفری و دادگستری) از جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم مظلوم فلسطین اشغالی، این بار نیز یک دادگاه دیگر «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم را تبرئه کرد.

یک دادگاه تجدیدنظر در هلند امروز (سه‌شنبه) مدعی شد گانتز را نمی‌توان مسئول کشتار فلسطینی‌ها در حمله هوایی اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴ دانست.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، اسماعیل الزیاده، شهروند هلندی تبار غزه، در سال ۲۰۱۸ یک شکایت مدنی به دادگاهی در هلند ارائه کرد و به دنبال غرامت برای کشته شدن شش عضو خانواده خود و نفر دیگری در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ در غزه شد.

بر اساس این گزارش، سال گذشته بود که یک دادگاه منطقه‌ای هلند حکم داد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. الزیاده در ماه سپتامبر به این تصمیم اعتراض کرد.

به نوشته هاآرتص، این دعوی ذیل قواعد صلاحیت قضائی جهانی توسط مدعی ثبت شده است. مقامات قضایی در کشورهایی که صلاحیت جهانی را برای جرایم جدی مانند جنایات جنگی و شکنجه به رسمیت می‌شناسند، می‌توانند این جنایات را بدون توجه به جایی که ارتکاب یافته‌اند، تحت بررسی و پیگرد قانونی کنند.

بر اساس این گزارش، گانتز در آن زمان رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود. همدست او، «امیر اشل» فرمانده نیروی هوایی این رژیم بود. در این شکایت آمده است که گانتز و اشل مسئول بمباران منزل خانواده الزیاده در اردوگاه آوارگان البریج در غزه و قتل مادر، سه خواهر و برادر او، خواهر شوهر و یک برادرزاده وی هستند. یکی از مهمانان حاضر در محل نیز در این حمله هوایی کشته شد.

این در حالی است که ارتش کودک‌کش اسرائیل ادعا کرده بود ساختمانی که جنگنده‌ها آن را بمباران کرد به عنوان اتاق جنگ حماس استفاده می‌شد و چهار نفر از شاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی به همراه سه غیرنظامی در این حمله کشته شدند.

به نوشته هاآرتص، تخمین زده می‌شود که حدود ۲۲۰۰ فلسطینی در جنگ سال ۲۰۱۴ قربانی شدند که بیش از ۱۵۰۰ نفر از آنها هیچ ارتباطی با گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس یا جهاد اسلامی نداشتند.

با این حال قاضی دادگاه تجدید نظر در هلند با بی‌اعتنایی به دروغگویی آشکار ارتش صهیونیستی و زیر پا گذاشتن خون ریخته‌شده فلسطینیان، از پیگیرد گانتز سر باز زد.

پیش از این، وزیر جنگ تل‌آویو با ابراز نگرانی از اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه مقام‌های این رژیم در پرونده جنایات جنگی علیه فلسطین، گفت خودش و صدها صهیونیست دیگر احتمالا هدف این دادگاه هستند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی - که هیچکدام عضو دیوان لاهه نیستند - طی دو سال گذشته به شدت با تلاش‌های دادستان دیوان لاهه برای تحقیقات درخصوص جنایات علیه مردم فلسطین مخالفت کرده و به او فشار آورده بودند.

فارس

پربیننده ترین خبرها