سنای آمریکا از طرح فروش موشک به عربستان سعودی حمایت کرد

سنای آمریکا از طرح فروش موشک به عربستان سعودی حمایت کرد
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 13:08

برخلاف وعده‌های روزهای اولیه ریاست‌جمهوری بایدن، سنای آمریکا از طرح فروش موشک و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی حمایت کرد.

العالم - عربستان - امریکا

علی‌رغم افزایش اعتراضات بین‌المللی به فروش تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل فاجعه انسانی یمن، سنای آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) قطعنامه ممانعت از فروش موشک‌های پیشرفته میان‌برد هوا به هوا، موشک‌انداز و دیگر تسلیحات و پشتیبانی‌ به عربستان سعودی را رد کرد.

بنا بر گزارش شبکه «ال بی سی»، سنا آمریکا با ۶۷ رأی مخالف در مقابل ۳۰ رأی موافق، قطعنامه پیشنهادی «رند پائول» و «مایک لی» سناتورهای جمهوری‌خواه و «برنی سندرز» سناتور دموکرات را رد کرد.

طبق این گزارش، علی‌رغم آن که بسیاری از نمایندگان کنگره، عربستان سعودی را شریک مهمی در غرب آسیا می‌دانند، اعضایی از کنگره همچنین منتقد مشارکت ریاض در جنگ یمن هستند که به یکی از بزرگترین فجایع انسانی در جهان تبدیل شده است.

سندرز در سخنرانی با هدف ترغیب سناتورهای آمریکایی به حمایت از طرح پیشنهادی سناتورهای آمریکایی گفت: «صادرات موشک‌های بیشتر به عربستان سعودی چیزی جز دامن زدن به این درگیری و ریختن بنزین به آتش در حال سوخت ندارد».

طرفداران فروش سلاح مدعی هستند که از فروش تجهیزات نظامی به عربستان بدون اطمینان حاصل کردن از این که این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان استفاده نمی‌شود، خودداری می‌کنند.

حامیان فروش سلاح همچنین مدعی هستند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان را ممنوع کرده‌اند.

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد: «من کاملاً موافقم که باید عربستان سعودی را برای طیفی از اقدامات مسئول نگه داریم....اما همچنین معتقدم که مهم است که شرکای ما بدانند که ما به تعهداتمان پایبند هستیم».

بر اساس این گزارش، پکیج تسلیحات که مورد تأیید وزارت خارجه آمریکا و رهبران کمیته‌های امور خارجه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، شامل ۲۸۰ موشک پیشرفته میان‌برد هوا به هوا AIM-۱۲۰C-۷/C-۸، ۵۹۶ موشک‌انداز چندگانه LAU-۱۲۸ به همراه تجهیزات و پشتیبانی‌های دیگر می‌شود و شرکت فناوری‌های ریتون سازنده موشک‌ها است.

دولت بایدن اوایل روز سه‌شنبه گفته بود که به شدت با قطعنامه ممانعت از فروش تسلیحات به عربستان سعودی مخالف است.

دفتر مدیریت بودجه کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تصویب این قطعنامه، «تعهدات بایدن برای کمک به دفاع از شریک خود را در زمان افزایش حملات موشکی و علیه غیرنظامیان در عربستان سعودی، تضعیف می‌کند».

از طرف دیگر، «جو بایدن» روز گذشته، نامه‌ای را به کنگره نوشت و از استقرار نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف جهان از جمله عربستان سعودی دفاع کرد.

وی در بخشی از این نامه در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در عربستان سعودی نوشته بود که نظامیان ایالات متحده با هدف مقابله با اقدامات خصمانه ایران و گروههای تحت حمایت جمهوری اسلامی در عربستان سعودی مستقر شده‌اند.

وی همچنین ادامه داد که تعدادی از نظامیان آمریکایی برای عملیات نظامی علیه گروههای تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عربستان و داعش به یمن اعزام شده‌اند.

اظهارات جدید بایدن در تناقض با وعده‌هایی است که قبل از روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده بود به طوریکه وی در آن روزها اعلام کرده بود که ایالات متحده به حمایت از عملیات نظامی ائتلاف ریاض در جنگ یمن پایان می‌دهد اما هم‌اکنون به بهانه مبارزه با گروههای تروریستی نه تنها به حمایت واشنگتن پایان نداده بلکه همکاری با عربستان سعودی را نیز تقویت کرده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

ائتلاف سعودی تاکنون با تجاوز نظامی به یمن هیچ یک اهدافش را محقق نکرده است. در حالی که این اقدام با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها