تعلل مصر در اجرای مستلزمات آتش بس در نوار غزه؛

بار دیگر تنش در روابط حماس و قاهره حاکم شد

بار دیگر تنش در روابط حماس و قاهره حاکم شد
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 14:54

در نتیجه تعلل مصر در اجرای مستلزمات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه، بار دیگر تنش بر روابط میان جنبش حماس و مصر سایه انداخته است؛ کشوری که در مهم‌ترین پرونده‌های مربوط به این باریکه و رژیم صهیونیستی میانجیگری می‌کند.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، حماس طی دو ماه گذشته درخصوص "تعلل" قاهره در بررسی مسائل غزه و پرونده‌های داغ و به‌ویژه مسائل مربوط به بازسازی و تردد تجاری از طریق گذرگاه "رفح" و مسلتزمات آتش‌بس پایدار در این باریکه، سکوت کرده است.

با این حال به گفته منابعی در کادر رهبری، حماس بارها از تعلل مصر درخصوص اجرای توافق‌ها و تفاهم‌هایی که در مقاطع مختلف با این جنبش داشت، غافلگیر شده است و حتی در برخی مسائل به‌ویژه بازسازی، قاهره موضعی سختگیرانه‌تر از موضع اسرائیل اتخاذ کرده است.

به گفته برخی منابع، حماس بارها به میانجیگر مصری برای پیشبرد توافق‌ها با رژیم اسرائیل و همچنین آغاز بازسازی ویرانه‌های جنگ اسرائیل در نوار غزه- با کمک 500 میلیون دلاری که امارات در اختیار گذاشته است- فرصت داده، ولی تاکنون هیچ اقدام عملی در این‌باره انجام نشده است.

در همین راستا، یک منبع مطلع در حماس به تلویزیون الجزیره اعلام کرد، در سایه ادامه محاصره غزه، تعلل در بازسازی این منطقه و وخامت اوضاع انسانی، سران سیاسی و نظامی حماس گزینه تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کنند.

این مقام وابسته به حماس ضمن انتقاد از سیاست‌های مصر در قبال نوار غزه گفت، ادامه تجاوزهای اسرائیلی به مسجدالاقصی، مصادره اراضی و تشدید اقدامات علیه اسرای فلسطینی مانند جرقه‌ای است که اوضاع را دوباره منفجر خواهد کرد.

وی درباره گزینه‌هایی که سران سیاسی و نظامی حماس آنها را بررسی خواهند کرد، گفت: "گزینه‌های مطرح شده شامل تشدید (اعتراضات) مردمی، شکست محاصره دریایی با قدرت مقاومت و نیز گزینه نظامی است. اجازه ادامه وضعیت فعلی را نمی‌دهیم و مرحله آنها صادق بودن گفته‌های ما را ثابت خواهد کرد."

این منبع ضمن ابراز نارضایتی شدید از رفتار مصر و تعلل در اجرای وعده‌هایش در قبال غزه گفت، قاهره تا این لحظه به آنچه به گروه‌های فلسطینی درباره بازسازی وعده داده بوده، متعهد نبوده است. مصر به سختگیری نسبت به مسافران فلسطینی ادامه می‌دهد و به هزاران نفر از آنها اجازه سفر از طریق گذرگاه رفح را نداده است.

همزمان، روزنامه العربی الجدید گزارش داد به دنبال تیره شدن روابط حماس و قاهره، طرف مصری با سفر هیئتی از جنبش حماس به قاهره مخالفت کرده است و یا اینگونه به نظر می‌رسد تمایلی به انجام آن ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها