انگلیس باز هم ادعای پرداخت بدهی خود به ایران را تکرار کرد

انگلیس باز هم ادعای پرداخت بدهی خود به ایران را تکرار کرد
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 22:16

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه شب با اشاره مجدد به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران، باز هم ادعای پرداخت این بدهی مشروع لندن به تهران را تکرار کرد.

العالم - اروپا

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ۴۰۰ میلیون پوندی که انگلیس به ایران بدهکار است، بدهی مشروع است که دولت می‌خواهد بپردازد.

تراس در نشستی در اندیشکده چتم هاوس به اهداف سیاست خارجی انگلیس پرداخت و در مورد بدهی دیرینه لندن به تهران افزود: ما می‌خواهیم این بدهی را بپردازیم و می‌دانیم که این یک بدهی قانونی است اما مطمئناً مسائل زیادی وجود دارد که مطمئن هستم شما کاملاً از آنها آگاه هستید.

او در ادامه به گفت وگوی خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این باره اشاره کرد و مدعی شد: به دلایل مختلف پرداخت این بدهی ساده نیست.

به گزارش ایرنا، بدهی انگلیس مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.

پس از انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران در نزدیک به ۴۸ سال‌ گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها