العالم - زلال قرآن
منظور علوم حقیقیه الهیه است که از علم مطلق خداوند علیم حکیم (قرآن کریم) و انبیاء( بخصوص رسول الله (ص) ) واولیاء الهی (بخصوص ائمه اطهار(ع) )، یعنی احادیث و روایات آن بزرگواران منشاء گرفته باشد.
علت حقیقی بودن این دسته از علوم این است که، منشاء اصلی آنها آیات نورانی قرآن کریم است که به گواه آیه 59 سوره مبارکه انعام :
« وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَوَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِوَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ »
ترجمه: (کلیدهای [خزائن] غیب فقط نزد خداست و کسی جز او آن ها را نمی داند، او به آنچه در خشکی و دریاست داناست، هیچ برگی نمی افتد مگرآن که آن را می داند، و هیچ دانه ای در تاریکیهای زمین، و هیچ تَر و خشکی نیست مگر آن که در کتابی روشنگر ثبت است).
که خود از علم مطلق الهی که هیچ چیز از علم پوشیده نیست سرچشمه گرفته است، به همین دلیل این دسته از علوم حقیقی و کاملا منطبق با واقعیت های جهان هستی (اعم از غیب و شهادت و دنیا و آخرت) هستند.