طرف‌های اروپایی مذاکرات و باج‌خواهی در وین

طرف‌های اروپایی مذاکرات و باج‌خواهی در وین
جمعه 19 آذر 1400 - 10:58

گرفتن امتیاز از ایران تا حداکثر ممکن، مهم‌ترین خواسته سه کشور اروپایی و آمریکا در مذاکرات جاری است. انگلیس، آلمان و فرانسه در جریان مذاکرات تلاش می‌کنند در برابر حمایت‌های روسیه و چین از خواسته‌های به حق ایران، از این دو کشور نیز به نوعی باج خواهی کنند.

العالم - ایران /سیاسی

دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۴در وین جریان دارد و نمایندگان کشورهای حاضر در جلسات مشترک به بررسی موضوعات مختلف پرداختند.

در پایان نشست اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات با مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوها، گفت که "برخی سوء تفاهم ها رفع شده است" این در حالی است که سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند روند مثبت مذاکرات ایران و ۱+۴را با اخلال همراه کنند.

پیروی محض سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات از سیاست‌گذاری‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی باعث شده تا آثار مثبت ایجاد شده راه رسیدن به توافق در مواردی کم رنگ شود.

تیم مذاکره کننده ایرانی با اتخاذ استراتژی هوشمندانه در اولین گام اعتبار شکل‌گیری تروئیکای اروپایی در مذاکرات را (با مذاکرات دوجانبه به صورت مجزا) از بین برد تا مانع هماهنگی سیاست‌های بعضا اخلال‌گرانه انگلیس، آلمان و فرانسه در طول مذاکرات شود. با این حال سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند تا ضمن تامین خواسته‌های آمریکا در مذاکرات، منافع جانبی دیگری را نیز برای خود تامین کنند.

گرفتن امتیاز از ایران تا حداکثر ممکن، مهم‌ترین خواسته مشترک سه کشور اروپایی و آمریکا در مذاکرات جاری است. انگلیس، آلمان و فرانسه در جریان مذاکرات تلاش می کنند در برابر حمایت های روسیه و چین از خواسته های به حق ایران، از این دو کشور نیز به نوعی باج خواهی کنند.

این رفتار باج خواهانه سه کشور اروپایی درباره اتحادیه اروپا و نمایندگان آن در مذاکرات نیز در مواردی دیده می شود و اظهارات امیدوارانه جوزپ بورل مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون وی، در پایان دور اول مذاکرات، توسط مسئولان سه کشور اروپایی با اظهاراتی منفی و تهدید آمیز نسبت به ایران پاسخ داده شد.

حال به نظر می رسد در روزهای آینده و با عدم ارائه پاسخ کامل و فنی از سوی طرف های اروپایی به پیش نویس های ایران، فشار به طرف های اخلال گر در مذاکرات از سوی روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی برای عدم تنش آفرینی در مذاکرات، افزایش یابد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها