اردوغان: راه برقراری ثبات در منطقه، ایجاد کشور مستقل فلسطین است

اردوغان: راه برقراری ثبات در منطقه، ایجاد کشور مستقل فلسطین است
جمعه 19 آذر 1400 - 13:46

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در کنفرانس اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی، با تاکید بر لزوم تأسیس کشور مستقل فلسطینی، گفت قاطعانه به موضع محکم خود در مورد وضعیت قدس شرقی و حرمت مسجدالاقصی ادامه می‌دهند.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در کنفرانس اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی در استانبول، به سخنرانی پرداخت.

اردوغان طی اظهاراتی در دفاع از فلسطین گفت: «بیت‌المقدس نه تنها آرمان تعدادی از مسلمانان شجاع [قدس اشغالی]، بلکه هدف کل جهان اسلام است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با انتقاد از ایده موهومی هلوکاست و شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین فلسطین نیز تصریح کرد: «پرداختن بهای کشتار یهودیان در اروپا در طول جنگ جهانی دوم توسط فلسطینیان، بی‌عدالتی و بی‌وجدانی است».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «ما قاطعانه به موضع محکم خود در مورد وضعیت قدس شرقی و حرمت مسجدالاقصی ادامه می‌دهیم».

اردوغان ضمن تاکید بر لزوم ایجاد کشور مستقل فلسطین، اظهار داشت: «ما به عنوان نوه‌های نیاکانی که ۴۰۰ سال بر بیت‌المقدس عادلانه حکومت کردند، نمی‌خواهیم شاهد ریختن خون، اشک و بی‌عدالتی در فلسطین باشیم راه برقراری ثبات و صلح پایدار، ایجاد کشور مستقل و مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس است».

به نوشته آناتولی، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله افغانستان نیز اشاره کرده و گفت: «آوردن صلح و ثبات پایدار به افغانستان آرزوی مشترک ماست و نمی‌توانیم به مردم افغانستان پشت کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از کشورهای غربی به‌دلیل ایجاد بحران پناهجویان و بی‌اعتنایی متعاقب آنها به مهاجرانی که مجبور از کشورهای جنگ‌زده خود آواره شده‌اند، تاکید کرد: «این کشورهای همسایه مناطق بحرانی هستند که بار اصلی مسئله مهاجرت و پناهندگی را به دوش می‌کشند، نه کشورهای غربی».

اردوغان درباره سوریه نیز افزود: «شورای امنیت سازمان ملل از عدم انجام مسئولیت‌های خود در بحران سوریه باید بسیار ناامید شود».

وی درباره بحران اسلام‌هراسی و نژادپرستی در کشورهای اروپایی هم خاطر نشان کرد: «ما به عنوان مسلمان، نه تنها با ویروس کرونا یا بحران‌های انسانی مبارزه می‌کنیم، بلکه در عین حال با اسلام‌ستیزی روزافزون نیز مبارزه می‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اروپا به اردوگاه کار اجباری برای ۳۵ میلیون برادر مسلمان ما که در آن زندگی می‌کنند تبدیل شود».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها