در پی فشارهای آمریکا؛ امارات از تعطیلی تأسیسات چینی در این کشور خبر داد

در پی فشارهای آمریکا؛ امارات از تعطیلی تأسیسات چینی در این کشور خبر داد
جمعه 19 آذر 1400 - 13:50

پس از آنکه منابع آمریکایی مدعی شدند چین در حال توسعه یک پایگاه نظامی در خاک امارات است، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات اعلام کرد که ابوظبی در پی نگرانی‌های واشنگتن، تأسیسات مذکور را تعطیل کرده است.

العالم - امارات

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات در جلسه اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج فارس در واشنگتن خبر داد که ابوظبی تأسیسات چینی‌ای را که باعث نگرانی واشنگتن شده بود، تعطیل کرده است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای از بندر «الخلیفه» امارات، ساخت و ساز مشکوکی را درون یک پایانه کانتینری نشان می‌دهد که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی به نام «کاسکو» (Cosco) ساخته و اداره می‌شده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود اضافه کرده بود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار سال جاری شواهدی را از ساخت و ساز یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات عربی متحده به دست آورده‌اند که این شواهد شامل حفاری‌های بزرگ برای یک ساختمان چند طبقه می‌شود.

طبق گزارش امروز (جمعه) پایگاه خبری «الخلیج اونلاین»، انور قرقاش در جلسه مذکور خبر داده است: «به درخواست آمریکا، امارات دستور داد کار در این تأسیسات متوقف شود».

مشاور دیپلماتیک رئیس امارات اضافه کرد ابوظبی بر این باور است که از تأسیسات یادشده استفاده امنیتی یا نظامی نمی‌شده است.

قرقاش با اشاره به اینکه «نگرانی‌های آمریکا» در نظر گرفته شد، گفت: «کار در این تأسیسات را متوقف کردیم؛ اما موضع ما همچنان تغییر نکرده است. آن سازه، تأسیسات نظامی نبود».

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در حالی در ارتباط وجود یک پایگاه نظامی چینی در امارات منتشر شده بود که برخی تحلیلگران بیان کرده بودند که در صورت عدم تعطیلی این تأسیسات، این امکان وجود دارد که خریدهای تسلیحاتی ابوظبی از واشنگتن با مخالفت اعضای کنگره آمریکا مواجه شود.

ابوظبی و واشنگتن روابط نظامی گسترده‌ای دارند که این روابط خرید تسلیحات پیشرفته نظامی، برنامه‌های آموزشی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، رزمایش مشترک را در بر می‌گیرد. مطابق با بیانیه‌های وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تا به امروز ۲۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات به ابوظبی فروخته است.

آمریکا، امارات عربی متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی غیر عضو خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی می‌کند. دو طرف در سال ۱۹۹۴ یک توافق همکاری دفاعی امضاء کرده‌اند که مفاد آن تا امروز محرمانه باقی مانده است و بندهای آن افشا نشده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها