وقتی که فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا به پارلمان و ملت عراق دهن کجی می کند

وقتی که فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا به پارلمان و ملت عراق دهن کجی می کند
شنبه 20 آذر 1400 - 16:47

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا در خاورمیانه گفت: نیروهای کنونی آمریکا در عراق که افزون بر 2500 نفر هستند برای حمایت هوایی و کمک های نظامی دیگر برای مبارزه با گروه داعش باقی خواهند ماند.

العالم درگوشی

مکنزی فقط یک روز پس از سخنان قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق مبنی بر پایان ماموریت نیروهای رزمی ائتلاف و عقب نشینی رسمی از عراق پس از پایان مذاکرات اخیر باائتلاف بین المللی که از سال گذشته اغاز شده بود و ادامه همکاری با ائتلاف بین المللی فقط در زمینه آموزش و رایزنی، این سخنان را بر زبان آورد.

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا در خاورمیانه، پنج شنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقر وزارت دفاع امریکا پنتاگون این سخنان را گفت که بیانگر دیدگاهها و مواضع امریکا است و به طور کامل با مواضع رسمی و مردمی عراق درباره حضور نیروهای امریکایی در تضاد است.

وی افزود: شبه نظامیان مورد حمایت ایران (منظور گروههای مقاومت عراق) خواهان خروج همه نیروهای غربی از عراق هستند آنها عملا خواهان خروج همه نیروهای ما هستند اما همه نیروهای آمریکایی عراق را ترک نخواهند کرد.

فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا در خاورمیانه، با اشاره به عقب نشینی های جزیی نیروهای آمریکایی گفت : " از پایگاههایی که بدان نیاز نداشتیم خارج شدیم و دسترسی خود را دشوار کردیم اما عراقی ها خواهان حضور و مشارکت ما هستند و تا زمانی که این درخواست وجود دارد می توانیم به شکلی متقابل درباره ماندن به توافق برسیم و در آنجا حضور خواهیم داشت.

سخنان مکنزی پر بود از سلطه جویی و برتری جویی و حتی به عراق که درباره عقب نشینی رایزنی کرده بود، احترام نگذاشت اما در همان حال بر درستی موضع گروههای مقاومت عراق تاکید کرد که بارها نسبت به بازی های امریکا هشدار داده و بارها تاکید کرده بودند این نیروها فقط با زور از عراق خارج خواهند شد.

سخنان شفاف و صریح مکنزی ،فرماندهی عملیات مشترک عراق را به صدور بیانیه ای واداشت: " نیروهای مبارز ائتلاف تا پایان ماه جاری عراق را ترک خواهند کرد و اخبار برخی رسانه ها درباره ماندن این نیروها را تکذیب می کنیم."

ازسوی دیگر شیخ اکرم الکعبی دبیر کل جنبش النجبا عراق نیز در نشست با فرماندهان 8 گروه مقاومت عراق و در راستای اظهارات مکنزی گفت :" من سخن امریکا درباره عقب نشینی از عراق تا پایان سال جاری را باور ندارم . درخواست انحلال الحشد الشعبی تمایل کشورهای واپس گرای عربی و صهیونیستهاست .. مقاومت سلاح مقدسی است و هرگز از آن چشم پوشی نخواهیم کرد.

مساله قابل توجه در سخنان مکنزی این است که او نیز بر حسب عادت و عادت مقامات امریکایی و صهیونیستی و کشورهای عربی واپس گرا هر گونه مقاومت در برابر حضور غیر قانونی نیروهای امریکا در منطقه را از سوی ایران می داند و همه نیروهای مقاومت مخالف با اشغالگران و جنایت های امریکا و اسرائیل و کشورهای عربی در یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و هر جای دیگر جهان اسلام را شبه نظامیان مورد حمایت ایران می خواند گویی مردم نیاز دارند کسی به آنان کرامت و مبارزه با اشغالگران و متجاوزان را بیاموزد.

مساله دیگر زمانی که مکنزی می گوید " عراقی ها از ما می خواهند بمانیم" وی کلا قانون مجلس عراق مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از عراق و بستن پایگاههای نظامی را که تصمیم مردم عراق است، نادیده می گیرد بنابراین مردم عراق تنها گزینه ای که پیش رو دارند مقاومت در برابر حضور غیر قانونی آنان و اخراجشان از عراق است و پایگاه های جدیدی که مکنزی معتقد است آنها را در پناه می گیرد نیز هیچ فایده ای برایشان ندارد.

پربیننده ترین خبرها