استقبال کوبا از تلاش روسیه برای مقابله با گسترش ناتو

استقبال کوبا از تلاش روسیه برای مقابله با گسترش ناتو
شنبه 20 آذر 1400 - 20:46

رئیس جمهور کوبا اعلام کرد به تلاش همتای روس خود در مقابله با گسترش ناتو می‌پیوندد.

العالم - اروپا
«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا گفت، از تلاش روسیه برای مقابله با گسترس ناتو در شرق اروپا استقبال می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، رئیس جمهور کوبا گفت: «ما هم به تلاش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تلاش برای گسترش ناتو به مرزهای روسیه می‌پیوندیم».

دیاز کانل افزود، کوبا تحت فشارهای واشنگتن قرار دارد که «به شکلی بی‌پروا در حال سوء استفاده از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا» است و این کشور را تحت محاصره اقتصادی و تجاری قرار داده است.

پوتین شامگاه چهارشنبه هشدار داد طرح این سوال که آیا روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، «تحریک آمیز» است و این کی‌یف و ناتو هستند که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: «نمی‌توانیم نگران دورنمای پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو نباشیم، زیرا بدون شک استقرار نیروهای نظامی، پایگاه‌ها و تسلیحاتی که ما را تهدید می‌کنند، به دنبال خواهد داشت».

پوتین روز جمعه نیز در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

با این حال روز گذشته (جمعه) «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری با «ژان ایو لودریان» و «فلورنس پارلی» وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه، گفت از عضویت اوکراین در این اتحاد نظامی غربی حمایت می‌کند.

او بدون اشاره به نقش ناتو در برافروختن این تنش‌ها از طریق ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین برای اقدام در برابر ساکنین روس‌گرای نواحی شرقی این کشور گفت: «روسیه باید به کاهش تنش بپردازد، به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و به دیپلماسی بازگردد».

فارس

پربیننده ترین خبرها