ویدیو/ ورود رئیس جمهور به صحن علنی مجلس برای ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱/ جزئیاتی از لایحه بودجه۱۴۰۱

يکشنبه 21 آذر 1400 - 11:09

رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس رفت.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

حجت السلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه جزئیاتی از لایحه بودجه۱۴۰۱ وارد صحن مجلس شورای اسلامی شد.

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان فروش نفت در سال آینده ۳۸۱ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نشان می دهد بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم نوشته شده است.

جزئیاتی از لایحه بودجه۱۴۰۱

کل منابع بودجه عمومی دولت (بجز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکتهای دولتی) ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود رشد ۷ درصدی نشان میدهد. همچنین (منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت) ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۳۷۳ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۲ درصد رشد نشان میدهد.

این رشدهای بسیار پایین در شرایط تورمی ۴۴ درصدی اعلامی مرکز آمار، نشان از عزم دولت برای ارایه یک بودجه انقباضی و کم تورم دارد.

حقوق کارمندان دولت در بودجه ۱۰ درصد اضافه شده است.

در این لایحه کل اوراق منتشره از سوی دولت و شرکتهای دولتی حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن صرف بازپس‌دهی اصل و سود اوراق سررسید شده و قبلی است. ۸ هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری‌ها هم به این مبلغ اضافه میشود.

کل سهم دولت از صادرات نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان میدهد.

در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم آنرا زیر ۴۰ درصد نگاه میدارد که عدد قابل قبولی نیست.

در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای ۱ میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی میشوند که بصورت سالانه اخذ خواهد شد. جالب توجه است که واحدهای اداری و تجاری شامل این مالیات نیستند!

نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومان است. فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده که حکایت از عزم دولت برای اداره کشور در شرایط تحریمی و بدون هرگونه توافقی با آمریکا دارد.

در این لایحه نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشی‌ها معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها تعیین شده که نشان از افزایش این نرخ برای این گروه‌ها دارد.

پربیننده ترین خبرها