رایزنی عراق برای افزایش واردات گاز از ایران

رایزنی عراق برای افزایش واردات گاز از ایران
يکشنبه 21 آذر 1400 - 11:45

وزارت برق عراق اعلام کرد که با جمهوری اسلامی ایران برای افزایش واردات گاز مایع در حال رایزنی است و هیاتی را به همین منظور راهی تهران خواهد کرد.

العالم ـ عراق

وزارت برق عراق تایید کرد که مذاکراتی برای افزایش گاز وارداتی از جمهوری اسلای ایران در جریان است.

در همین راستا، « احمد موسی»، سخنگوی این وزارتخانه در اظهاراتی گفت که هیاتی از وزارت برق برای گفت‌وگو و رایزنی با مقام های ایرانی به منظور افزایش صادرات گاز به عراق راهی تهران خواهد شد، به ویژه اینکه ایران صادرات گاز را از ۵۰ میلیون متر مکعب به هشت میلیون مکعب کاهش داده است.

سخنگوی وزارت برق عراق همچنین خبر داد که مذاکرات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و وزارت نیرو برای افزایش صادرات گاز ادامه دارد.

موسی بیان کرد که این وزارتخانه افزون بر این با همکاری وزارت نفت برای جبران کمبودها و تامین گاز یا سوخت جایگزین برای راه اندازی نیروگاه هایی که از کاهش واردات گاز تاثیر پذیرافته اند، تلاش می کند.

وی تاکید کرد که عراق همچنان به واردات گاز نیازمند است؛ زیرا طرح وزارت نفت که سوخت تمام نیروگاه ها را از داخل تامین می کند، هنوز تکمیل نشده است.

عراق بیش از یک سوم انرژی مورد نیاز خود را از طریق واردات برق و گاز از جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌کند.

بر پایه برخی گزارش ها، حجم بدهی عراق به جمهوری اسلامی ایران بابت واردات گاز و برق با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، به بیش از ۷ میلیارد دلار می رسد که دیروز (شنبه 20 آذر ماه) یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بخشی از مطالبات 7 میلیارد دلاری از عراق وصول شده و روند وصول این مطالبات براساس توافق بانک‌های مرکزی دو کشور ادامه دارد.

شهریور گذشته معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران گفته بود که عراق نباید از کاهش صادرات گاز انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است، بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیرمنطقی و غیرقانونی نیست.

پربیننده ترین خبرها