اظهارات مختلف و نامشخص بودن زمان خروج آمریکا از عراق

اظهارات مختلف و نامشخص بودن زمان خروج آمریکا از عراق
يکشنبه 21 آذر 1400 - 22:36

عراق روز پنجشنبه پایان ماموریت‌های رزمی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن را اعلام کرد.

العالمدرگوشی

این اعلان اگر موجب تغییرات اساسی نشود اما برای دولت و پارلمان عراق و مردم خواهان خروج این نیروها، به‌خاطر بی‌فایده بودن حضور این نیروها در عراق و جنایت های فراموش ناشدنی‌شان حیاتی است که زشت‌ترین جنایت آنان نیز ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده مقاومت در دو سال پیش و شماری از همراهان آنان بود.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در پایان مذاکرات فنی نظامی دو طرف عراق و نیروهای ائتلاف گفت :" امروز مذاکره اخیر با ائتلاف بین المللی که سال گذشته آغاز کرده بودیم را به پایان رساندیم تا رسما پایان ماموریت های مبارزاتی نیروهای ائتلاف را اعلام کنیم و این رابطه در زمینه آموزش و رایزنی و توانمند سازی ادامه خواهد داشت. "

در واقع حدود 2500 سرباز امریکایی و هزار سرباز از نیروهای ائتلاف در عراق باقی خواهند ماند و این نیروها دیگر مبارزه نمی کنند و از تابستان 2020 فقط ماموریت مشاوره و آموزش دارند.

عراق دسامبر 2017 پیروزی علیه گروه تروریستی داعش را اعلام کرد اما گاهی به نیروهای امنیتی و غیر نظامیان حملاتی می شد در حالی که برخی منابع اطلاعاتی و میدانی عراق و شاهدان عینی تاکید دارند نیروهای امریکایی گروه داعش را کمک کرده و عبور و مرور انان را تسهیل کرده و بارها نیروهای عراقی را هدف قرار دادند از اینرو عراقی ها بر اخراج امریکایی ها از این کشور اصرار دارند.

ائتلاف بین المللی چندی پیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد نیروهای بین المللی مسئول شکست داعش، پیش از پایان سال جاری بر اساس برنامه به ماموریت غیر رزمی خود خواهد پرداخت .

این ائتلاف افزود: ماموریت جدید دادن مشاوره و کمک و توانمند سازی نیروهای عراقی است بر اساس توافق مشترک دیگر تا 31 دسامبر 2021 نیروی جنگنده امریکایی نداریم .

این ائتلاف افزود: نیروهای عراقی شاغل در پایگاه‌های عراقی از نیروهای ائتلاف مدعو به عنوان مهمان حفاظت می کنند و دیگر آنان نقش مبارزاتی ندارند و طبعا حق طبیعی دفاع از خود را دارند .

این اظهارات شبهه ناک در محافل عراق بیانگر خارج شدن از در و ورود از پنجره به عراق است و فقط نام ها تغییریافته اما عملکرد همان است.

در ماههای اخیر نیز دهها حمله موشکی و پهپادی به نیروهای امریکایی و اهداف امریکا در عراق شد ،اقدامی که بیانگر مخالفت مردم به ویژه پارلمان عراق با این نیروها است که پس از ترور شهدای فرمانده توسط امریکا بر خروج این نیروها اصرار کردند.

گروه‌های مقاومت عراق با نزدیک شدن به زمان نهایی مشخص شده در 31 دسامبر برای عقب نشینی سقف تهدیدات خود را در پایگاه‌های اجتماعی افزایش داد و خواهان عقب نشینی کامل امریکا در این روز شدند زیرا در غیر این صورت اهدافش مورد حمله قرار خواهد گرفت.

ائتلاف در ماههای اخیر نیز چند بیانیه صادرو بر تغییر ماموریت خود تاکید کرد و نوامبر نیز از خروج بیش از 2100 کامیون حامل تجهیزات از عراق خبر داد.

در همین حین فراخوان هایی از اینجا و آنجا برای عقب نشینی نکردن نیروهای امرکیایی و هشدار نسبت به خطرناک بودن این مساله صادر شد .

پایگاه امریکایی اینترنشنال پالیسی دایجست نیز نوشت وضعیت کنونی عراق به وضعیت اخیر افغانستان شباهت دارد زیرا اماده عقب نشینی نیروهای امریکایی نیست و اگر این اتفاق بیفتد دنیا با یک فاجعه جدیدی تهدید خواهد شد

ابتدای گزارش پایگاه امریکایی آمده افغانستان برای عقب نشینی نظامی امریکا اماده نبود و اکنون برخی اقلیت ها با خطرات جانی مواجه اند و تروریسم در حال افزایش بوده و بسیاری از افغان ها اکنون در معرض آوارگی و فقر شدید هستند.

این گزارش افزود عراق در صورت خارج کردن 2500 نیروی باقیمانده آمریکا تا پایان 2021 ، با فشارها و تهدیداتی روبرو خواهد شد از اینرو اینگونه گزارش های امریکا به جای عقب نشینی خواهان افزایش شمار نیروی متمرکز در عراق به 3500 تا پایان سال 2022 است .

به نظر می رسد اظهارات ژنرال فرانک مکنزی فرمانده نیروهای مرکزی در راستای این درخواست هاست زیرا یک روز پس از اظهارات اعرجی

گفت نیروهای امریکایی موجود در عراق اکنون افزون بر 2500 نفر هستند که برای حمایت هوایی و کمک های نظامی دیگر برای مبارزه با داعش باقی خواهند ماند.

این اظهارات متناقض و مخالفت مردم و پارلمان در عراق برای حضور این نیروهاست اما سوال درباره سناریوهای آتی یعنی پایان فرصت عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق در آخرین روز سال جاری است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها