گستاخی آل‌خلیفه علیه لبنان با الگوبرداری از سعودی‌ها

گستاخی آل‌خلیفه علیه لبنان با الگوبرداری از سعودی‌ها
دوشنبه 22 آذر 1400 - 13:59

آنچه که نیروهای اسلامی و ملی در لبنان در زمان مخالفت با استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی نسبت به آن هشدار می‌دادند، امروز اتفاق افتاد؛ زیرا بحرین نیز با الگوبرداری از سعودی، علیه لبنان شاخ و شانه کشیده و خواستار بستن دهان کسانی در لبنان شده که از سرکوبگری، استبداد و نژادپرستی و فرقه‌گرایی رژیم بدوی آل خلیفه سخن می‌گویند.

العالم- کشکول

بعد از شاخ و شانه کشیدن رژیم سعودی برای لبنان و موفق شدن آن در مجبور کردن جورج قرداحی از سمتش به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان- که با هدف فشار علیه حزب‌الله و با تحریک علنی آمریکا و اسرائیل انجام شد- انتظار می‌رفت که این "پیروزی سعودی‌ها" اشتهای دیگر رژیم‌های عربی خلیج‌فارس و به‌ویژه رژیم‌های سازشکار با رژیم صهیونیستی را برای مداخله بیشتر در امور داخلی لبنان بیشتر و تقویت کند.

وزارت خارجه بحرین، روز گذشته در بیانیه‌ای، از لبنان به خاطر میزبانی از کنفرانسی که آن را "عناصر متخاصم" خواند، به شدت انتقاد کرد و مدعی شد این میزبانی "نقض علنی اصول احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور آنها و نیز مغایر با منشورهای بین‌المللی و منشور اتحادیه عرب" است. این اعتراض منامه در واکنش به کنفرانسی بوده که جریان بحرینیِ معارض "الوفاق" آن را هفته گذشته در بیروت برگزار کرد و طی آن، از نقض حقوق بشر علیه شهروندان در بحرین و سرکوبگری رژیم آل خلیفه و سرکوب تظاهرات انقلابیون بحرینی سخن گفت.

گفته می‌شود تظاهرات که در بحرین از سال 2011 در جریان است بر اساس اقرارهای طرف‌های غربی، یکی از مسالمت‌آمیزترین، متمدن‌ترین و آرام‌ترین تظاهراتی بوده که کشورهای عربی شاهد آن شده‌اند. ولی در مقابل، رژیم آل خلیفه برای مقابله با آن تظاهرات، به همه روش‌ها و ابزارهای سرکوبگر متوسل شده است؛ این رژیم با توسل به زور بیش از حد، به تظاهرات‌کنندگان تیراندازی می‌کند و بسیاری از آنها را به قتل می‌رساند و صدها معترض را از شغل‌های‌شان برکنار و همچنین تابعیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی را سلب کرده است ولی این رژیم در اقدامی نژادپرستانه و فرقه‌گرایی، به هزاران خارجی تابعیت بحرینی داده تا بافت جمعیتی ملت بحرین را دچار تغییر و دستخوش کند. نکته قابل توجه این است که جریان معارض الوفاق، که رژیم بدوی بسیاری از رهبران آن از جمله شیخ علی سلمان، رهبرش را بازداشت کرده، تاکنون حتی یک بار سابقه نداشته که درخواست به خشونت و استفاده از شیوه‌های خشونت‌آنیز در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی بکند بلکه این جریان و رهبران آن همواره مصرانه از این رژیم می‌خواهند که به استفاده از گزینه امنیتی و پلیسی علیه ملت بحرین پایان دهد. الوفاق همچنین خواستار گفت‌وگو با رژیم منامه شده است.

زمانی‌که می‌گوییم رژیم آل خلیفه علیه لبنان شاخه و شانه می‌کشد، منظورمان این است که این رژیم، که اصلاح‌طلبان بحرینی در لبنان را به بهانه مداخله در امور داخلی‌‌اش تحت تعقیب قرار می‌دهد، ولی درخصوص همایش مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر در لندن، که با عنوان "مرگ آرام در زندان‌های بحرینی" برگزار شد، سکوت اختیار کرد. در این همایش افشا شد که شکنجه‌های وحشتناکی ضد زندانیان سیاسی در بحرین با هدف مرگ تدریجی آنها توسط رژیم آل خلیفه صورت می‌گیرد لذا برای مقابله با این روش ضد انسانی رژیم بحرین اثدام فوری باید انجام گیرد. سازمان‌های حقوق بشری شرکت‌کننده در این کنفرانس همچنین تشدید فشارها بر رژیم آل‌ خلیفه جهت توقف اقدامات غیر انسانی علیه فعالان در زندان‌های بحرین را خواستار شدند و اعلام کردند که این فعالان در معرض مرگ تدریجی قرار دارند، به ویژه حسن مشیمع، روحانی شیعه و دبیرکل جنبش "حق" بحرین و از برجسته‌ترین رهبران مخالف رژیم آل‌خلیفه و همچنین "عبد الجلیل السنکیس" فعال برجسته بحرینی.

اعتقاد بر این است که رژیم بدوی ال خلیفه در بحرین و دیگر رژیم‌های سازشکار عربی می‌توانند با توسل به دلارهای‌شان و مزدوران داخلی در لبنان، لبنان را به کشوری وابسته تبدیل کنند که دهان آزادگان را ببند و آزادی بیان را در نطفه خفه کند و درهایش را بر روی آوارگان ببند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها