اسرائیل حتی به ترامپ هم رحم نکرده چه برسد به سازشکاران عربی!

اسرائیل حتی به ترامپ هم رحم نکرده چه برسد به سازشکاران عربی!
دوشنبه 22 آذر 1400 - 22:37

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صراحت اعلام کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر سابق اسرائیل او را فریب داده و از او علیه ایران، توافق هسته‌ای و علیه فلسطینیان و قضیه فلسطین استفاده کرده است و او اصلا به "صلح" با فلسطینیان اعتقادی ندارد.

العالم- کشکول

می‌گوییم اگر این، حال و روز "ابرقدرت جهان" با رژیم صهیونیستی است پس حال و روز رژیم‌های عربی که اقدام به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها کرده‌اند و خیال می‌کنند در قبال این عادی‌سازی به هر امتیازی از جانب آنها دریافت می‌کنند، چگونه خواهد شد.

برای اینکه در شعارها و کلیات و حرف و حدیث غرق نشویم به تجربه دولت امارات در عادی‌سازی با رژیم تل‌آویو اشاره می‌کنیم. هر چند که از این تجربه ننگین مدت مدیدی نمی‌گذرد ولی پر از درس و عبرت است.

گفته می‌شود که امارات برای ورود به "توافقنامه صلح ابراهیم" مشروط کرده بود که جنگنده‌های آمریکایی "اف 35"- معروف به "شبح"- در اختیار آن قرار داده شود و همچنین گفته می‌شد شروط دیگر امارات، دسترسی به سامانه دفاع موشکی اسرائیل، موسوم به "گنبد آهنین" و سامانه ضد موشک "مقلاع داوود" و نیز انتقال نفت امارات از طریق اراضی اشغالی فلسطین به دریای مدیترانه و سپس اروپا، بود.

با گذشت کمتر از دو سال از توافقنامه عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو، قرارداد فروش هواپیماهای اف 25 آمریکا به امارات و نیز پروژه انتقال لوله‌های نفت از اراضی اشغالی فلسطین به سواحل دریای مدیترانه- جهت انتقال نفت امارات- به بن‌بست خورده، و امروز قرارداد فروش گنبد آهنین و مقلاع داوود نیز به حالت تعلیق درآمده است؛ یعنی اینکه امارات به هیچ‌یک از اهداف اعلام‌شده از توافقنامه سازش دست نیافته است.

موضوع قابل توجه این است که دلیل لغو قراردادهای فروش سامانه‌های دفاع هوایی به امارات، روابط مستحکم تجاری و اقتصادی امارات با ایران اعلام شده است. در همین راستا، رسانه‌های اسرائیلی تماس تلفنی "عبدالله بن زاید" وزیر خارجه امارات با همتای ایرانی‌اش "حسین امیرعبداللهیان" و همچنین سفر "طحنون بن زاید" مشاور امنیت ملی امارات به ایران و دیدارش با رئیس‌جمهور ایران و همتای ایرانی‌اش را "تحولاتی نگران‌کننده نسبت به اسرائیل" خوانده‌اند.

از لابه‌لای رصد گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره وضعیت فعلی روابط ایران و امارات اینگونه به نظر می‌رسد که تل‌اویو به صورت مستقیم شروع به مداخله در امور امارات و تلاش برای تاثیر گذاشتن به سیاست‌های منطقه‌ای آن به‌ویژه در قبال ایران کرده است. اینکه اسرائیل فروش سامانه‌های دفاعی‌اش به امارات را به روابط تجاری و اقتصادی ابوظبی و تهران گره زده است موید این مساله است که این روابط از سوی اسرائیل هدف قرار گرفته و این رژیم هیچ توجهی به منافع امارات ندارد و بلکه در تلاش برای تخریب روابط آن با همسایگانش است.

پربیننده ترین خبرها