پلیس سودان برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان به گاز اشک آور متوسل شد

پلیس سودان برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان به گاز اشک آور متوسل شد
دوشنبه 22 آذر 1400 - 23:00

پلیس سودان برای متفرق کردن هزاران نفر از معترضان به کودتای نظامی در این کشور گاز اشک آور شلیک کرد.

العالم - افریقا

پلیس سودان علیه تظاهرات‌کنندگانی که در مجاورت کاخ جمهوری در خارطوم تجمع کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

به گزارش روسیا الیوم، شهر خارطوم و چند شهر دیگر سودان امروز دوشنبه در پاسخ به فراخوان فعالان سیاسی و اتحادیه‌ها در اعتراض به توافق سیاسی میان نخست‌وزیر و شورای حاکمیتی به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات‌کنندگان تاکید کردند که تجمع مقابل کاخ ریاست جمهوری برای اعلام وحدت ملی سودان برای سرنگونی حکومت وحشی نظامیان است.

در همین حال سفارت آمریکا در خارطوم امروز دوشنبه در بیانیه ای بر حمایت خود از ملت سودان در آنچه تلاش برای دستیابی به آزادی، صلح و عدالت در تظاهرات امروز خواند، تاکید کرد و گفت که از پایبندی دولت سودان به حفاظت از تظاهرات کنندگان مسالمت جو استقبال می‌کند.

در همین رابطه کمیته پزشکان سودانی در گزارشی اعلام کرد که از آغاز اعتراضات مردمی در سودان که از ۲۵ اکتبر شروع شده است تا کنون ۴۳ نفر کشته شدند.

رسانه‌ها در سوم آبان ماه گذشته از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند که در جریان آن عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان نیز ربوده شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت؛ اما به دنبال آن عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان با حمدوک که از حبس خانگی بیرون آمده بود، توافق سیاسی در ۱۴ بند امضاء کردند.

حمدوک همان زمان به الجزیره گفت که او با امضای این توافقنامه به دنبال حفظ خون سودانی‌ها و حفظ دستاوردهای دو سال گذشته این کشور بوده است و تاکید کرد که با فرماندهی ارتش برای برگزاری انتخابات قبل از ژوئیه سال ۲۰۲۳ توافق کرده است.

حمدوک با بیان اینکه ایده اصلی در دولت آینده این است که دولت تکنوکرات‌ها با صلاحیت‌های مستقل باشد، تاکید کرد که بر مسائل محدودی تمرکز خواهد کرد که مهم‌ترین آن گذار دموکراتیک است.

این در حالی است که نهادهای مردمی و حقوق بشری خواستار برپایی تظاهرات و بازگشت کابینه غیرنظامی سابق به سودان شدند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها