فضاسازی جدید مدیر کل آژانس درباره ایران حین مذاکرات وین

فضاسازی جدید مدیر کل آژانس درباره ایران حین مذاکرات وین
سه شنبه 23 آذر 1400 - 20:08

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مدعی شده محدود شدن دسترسی بازرسان این نهاد بین‌المللی «تصویر مبهمی» از برنامه هسته‌ای این کشور به دست می‌دهد. 

العالم - ایران

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مدعی شده محدود شدن دسترسی بازرسان این نهاد بین‌المللی «تصویر مبهمی» از برنامه هسته‌ای این کشور به دست می‌دهد.

گروسی در مصاحبه‌ای تفصیلی با آسوشیتدپرس گفته چنانچه جمهوری اسلامی بخواهد «کشوری مورد احترام در جامعه بین‌المللی باشد» راهی برای «دور زدن» بازرس‌های آژانس وجود ندارد.

در این مصاحبه که در یک هتل مجلل در ابوظبی، پایتخت امارات انجام شد، گروسی گفت: «ما باید با هم کار کنیم.»

مدیر کل آژانس بعد از بازدید از اولین نیروگاه هسته‌ای امارات گفت: «من تضمین خواهم کرد که آنها با همکاری با ما یک شریک خواهند داشت.»

ادعاهای مدیر کل آژانس بین‌المللی همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که طرف‌های غربی در حال تلاش برای مقصر نشان دادن ایران بابت پیشرفت کند گفت‌وگوها هستند انجام شده است.

ساعاتی قبل‌تر، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «روابط ما با آژانس باید براساس قوانین، اساسنامه آژانس، پادمان و ان.پی.تی باشد. در چارچوب قوانین روابط‌مان با آژانس برقرار است و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارد.»

او با اشاره به همکاری ایران و آژانس گفت: «آن چه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مباحث مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. جریان مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را بر نمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد اشکال و جوسازی‌ها و عملیات روانی، این‌گونه القا می‌کنند که ما هدف غیر موجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچ‌کدام از اینها، هیچگاه وارد نبوده و نیست و اتهاماتی است که به ویژه رژیم صهیونیستی خیلی به آن دامن می‌زند.»

رافائل گروسی در کسوت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون از محکوم کردن حمله خرابکارانه علیه تأسیسات کرج که گمان می‌رود توسط رژیم صهیونیستی انجام شده خودداری کرده است.

گروسی گفت: «اگر جامعه بین‌المللی نتواند از طریق ما یعنی از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند بفهمد که آنها چه تعداد سانتریفیوژ دارند و یا ظرفیت [غنی‌سازی] آنها چقدر است... چیزی که در دست داریم تصویر بسیار مبهمی است. شما توهم در دست داشتن یک تصویر واقعی را خواهید داشت، در حالی که آن تصویر واقعی نیست. به همین دلیل است که این مسئله اینقدر مهم است.»

محمد اسلامی امروز سه‌شنبه درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع تسا در کرج گفته بود: «کرج و سایر مواردی که در برجام بوده، خارج از پادمان است. اگر برجام یک معاهده بوده، کشورهای متعاهد تعهداتی داشتند و ایران هم تعهداتی را پذیرفته است. وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند و هر روز هم آن را گسترش می‌دهند، دلیلی ندارد که تعهدات برجامی را بر ما فشار بیاورند که ما پایبند باشیم. ما در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدام می‌کنیم و هیچ چیز غیر از آن را قبول نمی‌کنیم.»

گروسی در ادامه در اظهارنظری ناهمخوان با دستورکار آژانس اتمی مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به معنای آن است که لازم است در توافق اولیه تغییراتی ایجاد شود.

او گفت: «واقعیت این است که ما با ایران بسیار متفاوتی طرفیم. ۲۰۲۲ آنقدر از ۲۰۱۵ متفاوت است که لازم است تغییراتی ایجاد شود تا این واقعیت‌های جدید را به گونه‌ای جدید در نظر بگیرد که بازرسان ما بتوانند از هر آنچه که کشورها در میز سیاسی بر سر آن توافق می‌کنند بازرسی به عمل بیاورند.»

توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران از یک طرف و گروه موسوم به ۱+۵ از طرف دیگر منعقد شد. دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی در اجرای آن را آغاز کرد.

سرانجام آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» آمریکا را از این توافق که در قطعنامه ۲۲۳۱ به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود از توافق مذکور خارج کرد.

آمریکا بعد از خروج از این توافق تمامی تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران ذیل برجام را بازگرداند و تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

رافائل گروسی در ادامه با بیان اتهامات اثبات‌نشده مدعی شد که هیچ‌ کشوری غیر از کشورهایی که دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند اقدام به غنی‌سازی اورانیوم تا سطوحی که ایران انجام می‌دهد، بکنند.

او گفت: «غیر از کشورهایی که سلاح هسته‌ای می‌سازند هیچ کشورش تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند. بارها گفته‌ام این به معنای آن نیست که ایران دارای سلاح هسته ای است، اما معنایش این است که این سطح از غنی‌سازی سطحی است که به راستی‌آزمایی‌های شدید نیاز دارد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا و در نبود فشارهای بین‌المللی برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت جدید ایران از دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دو سند در خصوص رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها