جذب بیش از 100 کرسی پارلمانی از سوی کمیته "چارچوب هماهنگی شیعی عراق"

جذب بیش از 100 کرسی پارلمانی از سوی کمیته
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 16:53

یکی از اعضای کمیته هماهنگی سیاسی شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی» با اشاره به آخرین تحولات مربوط به نشست قریب‌الوقوع با رهبر جریان صدر، تاکید کرد که این چارچوب موفق به همراه کردن بیش از 100 نماینده پیروز در انتخابات اخیر با خود شده است.

العالم - عراق

«عبدالامیر تعیبان» از اعضای کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی»، امروز (چهارشنبه، ۱۵ دسامبر) از نزدیکی احزاب سیاسی کرد و سنی با چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت بعدی خبر داد و تاکید کرد که چارچوب در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کرسی پارلمانی را به خود اختصاص داده است.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: «سخن‌گفتن از فراکسیون بزرگتر، پیش از اعلام تصمیم و رأی دادگاه فدرال، زود است. تقلب در انتخابات، کشور را با بزرگترین بحران سیاسی مواجه کرده است».

تعیبان با بیان این‌که «فشارهای داخلی و خارجی باعث می شود دادگاه فدرال نتایج را تایید کند»، گفت: «دیدار اعضای چارچوب هماهنگی با آقای مقتدی الصدر تا زمان اعلام حکم دادگاه فدرال به تاخیر افتاده است».

به نوشته وبگاه «العهد»، او با اشاره به نزدیکی سیاسی میان چارچوب هماهنگی و ائتلاف عزم و کردها و این‌‌که این چارچوب منتظر وحدت موضع جریان صدر برای آغاز گفت وگو است، تصریح کرد که چارچوب هماهنگی بیش از صد کرسی را جذب کرده است و شمار کرسی‌های پارلمانی آن در حال افزایش است.

اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، چند هفته پیش با رهبر جریان صدر دیدار و درباره برداشتن گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد، بازخواست فاسدان، توقف تضییع عامدانه اموال عمومی، ضرورت خروج نیروهای بیگانه مطابق با جدول زمانی اعلام‌شده و ایجاد سازوکاری تضمین‌کننده برای انحصار سلاح در دستان حکومت، محافظت از الحشدالشعبی و حمایت و سازماندهی آن به‌ نحوی که این گام موجب تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود و چندین مسأله مهم دیگر توافق کردند.

پس از این نشست در بغداد، مقتدی الصدر از گروه‌های حاضر در چارچوب هماهنگی به صورت رسمی برای سفر به نجف اشرف و شرکت در نشستی جدید مانند نشست قبل، دعوت کرده است.

«هشام الرکابی» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی»، از وجود تلاش‌هایی برای ایجاد همگرایی و نزدیکی دیدگاه‌ها میان نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدر برای برون‌رفت از بحران کنونی خبر داد و گفت: در نشست دوم میان دو طرف، همه موضوعات مطرح و اختلاف نظرها برای دستیابی به راهکارهایی که دوباره بیت شیعی را تشکیل دهد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. پرونده‌هایی که در این جلسه مطرح می‌شود، همان پرونده‌هایی است که در نشست نخست در بغداد طرح شد اما این‌بار به صورت گسترده‌تر درباره آن رایزنی خواهد شد.

وی با بیان این‌که برخی شخصیت‌ها دائماً در حال ایجاد همگرایی میان دیدگاه‌ها هستند تا دوباره بیت شیعی را گرد هم بیاورند و از بحران بیرون بیایند و یک بیت شیعی یکپارچه و واحد را تشکیل دهند، بر ضرورت تشکیل دوباره بیت شیعی، پایان دادن به اختلافات و حرکت به سوی تشکیل یک دولت توافقی قوی که خواسته‌های عراقی‌ها را برآورده کند، تاکید کرد.

«ریاض المسعودی» یکی از اعضای جریان صدر، نیز اعلام کرد که نشست الحنانه در نجف اشرف در ادامه نشست برگزار شده میان رهبران چارچوب هماهنگی و مقتدی الصدر در منزل «هادی العامری» در بغداد، برگزار خواهد شد و تاکید کرد که افزایش این دیدارها به تعامل مثبت میان رهبران سیاسی مرتبط است.

جریان صدر عراق در زمان ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، یکی از اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی بود و در جلسات دوره‌ای آن شرکت می‌کرد اما بعد از اعلام انصراف از مشارکت در انتخابات دیگر در جلسات شرکت نکرد و بعد از انصراف از این تصمیم هم به دلایلی، به چارچوب هماهنگی بازنگشت. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، رایزنی‌ها و تماس‌ها برای بازگرداندن جریان صدر به چارچوب هماهنگی و تلاش برای تشکیل یک فراکسیون بزرگتر برای تسهیل روند تشکیل دولت جدید در عراق، آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها