ابراز نگرانی رؤسای جمهوری چین و روسیه از تحرکات آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

ابراز نگرانی رؤسای جمهوری چین و روسیه از تحرکات آمریکا در آسیا-اقیانوسیه
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 17:51

رؤسای جمهوری روسیه و چین طی نشست ویدئوکنفرانسی ضمن تاکید بر لزوم تقویت روابط دوجانبه، معاهده امنیتی-نظامی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا را باعث افزایش تنش‌ها در منطقه هند و اقیانوسیه توصیف کردند.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین‌پینگ» همتای چینی او امروز (چهارشنبه) به‌صورت ویدئوکنفرانسی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

پوتین و شی در این نشست که یک ساعت و نیم به طول انجامید، درباره مسائل مختلفی از جمله تقویت روابط دوجانبه، تنش‌زایی‌های کشورهای غربی به رهبری آمریکا در منطقه شرق آسیا و معاهده‌های امنیتی صحبت کردند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پوتین در ابتدای این نشست توضیح داد این تماس‌ها امکان بحث و گفت‌وگوی کامل در مورد توسعه روابط روسیه و چین را فراهم می‌کند و از نظر مسکو، همکاری این کشور با پکن، الگویی برای همکاری بین دولتی در قرن بیست‌و‌یکم است.

پوتین همچنین گفت که انتظار دارد شخصاً با همتای چینی خود در ماه فوریه و زمان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در پکن دیدار کند.

رئیس‌جمهور چین نیز ضمن تاکید بر لزوم افزایش هرچه بیشتر همکاری‌های مسکو-پکن، تصریح کرد: «شما قاطعانه با تلاش‌های (آمریکا و اروپا) برای ایجاد شکاف بین مسکو و پکن مخالفت کرده‌اید. من از این موضوع بسیار قدردانی می‌کنم».

بر اساس این گزارش، سران روسیه و چین در مورد اجلاس سران کشورهای مختلف به رهبری آمریکا موسوم به «نشست دموکراسی» نیز گفت‌وگو کردند.

«یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه درباره این گفت‌وگو به خبرنگاران توضیح داد، سران روسیه و چین، با باین اینکه نشست برای دموکراسی نتیجه معکوس دارد، تاکید کردند که این رویداد از همان ابتدا تقابل‌آمیز تلقی می‌شد و عملاً اینگونه است.

به نوشته ریانووستی، پوتین و شی همچنین معاهده نظامی-امنیتی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) را برهم‌زننده تعادل در جهان دانستند و گفتند که این معاهده تنش‌ها در منطقه هند و اقیانوسیه را تشدید می‌کند.

به گفته اوشاکوف، رؤسای جمهور روسیه و چین در مورد فعالیت آمریکایی‌ها در تغییر وضعیت فعلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از طریق معاهده مذکور، ابراز نگرانی کردند.

وی درباره صحبت‌های پوتین و شی در این‌باره توضیح داد: «همانطور که گفته شد، معاهده اخیر، اساساً پایه‌های رژیم منع اشاعه اتمی را تضعیف می‌کند و به طور کلی سطح تنش نظامی را در منطقه بالا می‌برد».

بر این اساس، رئیس‌جمهور روسیه همچنین همتای چینی خود را در جریان گفت‌وگوی اخیرش با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قرار داد.

پوتین در مورد تهدید گسترش فعالیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق و نیاز به مذاکره در مورد تضمین‌های امنیتی، شی را مطلع ساخت و خاطرنشان کرد که گفت‌وگویش با بایدن معنادار بوده است

به نوشته ریانووستی، اوشاکوف پس از مذاکرات بین سران روسیه و چین به خبرنگاران گفت: «آمریکا و بلوک ناتو به طور مداوم زیرساخت‌های نظامی خود را به مرزهای روسیه نزدیک می‌کنند. در این زمینه، رئیس جمهور پوتین بر لزوم آغاز فوری مذاکرات جدی با ایالات متحده و ناتو به منظور ایجاد تضمین‌های حقوقی بین‌المللی برای امنیت کشورمان تاکید کرد که مانع از پیشروی بیشتر ائتلاف (ناتو) به سمت شرق شود».

به گزارش فارس، پیش از این نیز وزارت خارجه چین با انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای تفرقه‌افکنی و ایجاد شکاف در شرق آسیا و اقیانوسیه، از جامعه بین‌المللی خواست نظامیان آمریکایی دخیل در کشتار مردم افغانستان را مجازات کند.

پربیننده ترین خبرها