اولیانوف: توافق ایران و آژانس کمک ارزشمندی به مذاکرات وین است

اولیانوف: توافق ایران و آژانس کمک ارزشمندی به مذاکرات وین است
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 22:59

دیپلمات ارشد روسیه گفته توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک ارزشمندی به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین است.

العالم - اروپا

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «کمک ارزشمندی» به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دانسته است.

اولیانوف در توییتی نوشت: «توافق میان ایرن و آژانس اتمی در خصوص کرج کمک ارزشمندی به مذاکرات وین در خصوص احیای برجام است.»

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) از توافق ایران و آژانس اتمی خبر داده بود. پس از آن، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توافق با ایران، اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

بر اساس اعلام آژانس، دوربین‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تاسیسات کرج (به دلیل آسیب بر اثر خرابکاری هسته‌ای) برداشته شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمانی باقی‌مانده با هدف حل و فصل آن‌ها ادامه خواهند داد.

مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده است: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تاسیسات کرج، تحول مهمی برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. این توافق به ما این امکان را می‌دهد که به صورت مستمر در جریان (فعالیت‌ها) در این مرکز باشیم.

وی افزود: امیدوارم که بتوانیم به گفت‌وگوهای سازنده خود برای رسیدگی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده در ایران ادامه دهیم.

پیش‌تر همچنین در این خصوص گزارش شده بود ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسا در کرج را به آژانس داد.

طبق این گزارش، نکته مهم این است که صدور این مجوز به هیچ‌وجه نقض کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌ شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهد ماند.

توافق ایران و آژانس اتمی همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اعلام شده است.

به گزارش فارس، دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین از پنجشنبه هفته پیش آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

پربیننده ترین خبرها