امضای۳ یادداشت تفاهم بین ایران و مجارستان

امضای۳ یادداشت تفاهم بین ایران و مجارستان
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 13:26

سه یادداشت تفاهم در حاشیه دیدار وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و مجارستان در محل وزارت امور خارجه به امضا رسید.

العالم - ایران/سیاسی

در حاشیه دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان صبح امروز سه یادداشت تفاهم را به امضا رساندند.

همکاری آموزشی بین مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و آکادمی دیپلماتیک مجارستان، یادداشت تفاهم در چارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای اعطای بورسیه به دانشجویان میان وزارت علوم تحقیقات فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه و تجارت مجارستان و یادداشت تفاهم همکاری های فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت ظرفیت های انسانی مجارستان،تفاهم‌نامه‌هایی بود که به امضای وزیران خارجه ایران و مجارستان رسید.

نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان بعد از ظهر امروز در سازمان سرمایه گذاری ایران برگزار می شود.

در این کمیسیون وزیر اقتصاد و امور دارایی از ایران و وزیر امور خارجه و تجارت از مجارستان ریاست را بر عهده دارند.

در این نشست هم دو تفاهم نامه همکاری بین ایران و مجارستان بین خاندوزی و پیتر سیاتو امضا خواهد شد.

پیتر سیارتو وزیر خارجه و تجارت مجارستان که شب گذشته در راس هیاتی اقتصادی وارد تهران شده است، صبح امروز با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه قرار است با تنی چند از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور دیدار کند.

مجارستان هر نوع حمایتی را انجام میدهد که بتوانیم به برجام برگردیم

وزیر خارجه مجارستان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی گفت: مجارستان هر نوع حمایتی را انجام میدهد که بتوانیم به توافق سابق هسته ای (برجام) برگردیم.

«پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان که در رأس هیأتی اقتصادی به تهران سفر کرده، امروز (پنجشنبه) پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفتگوهای انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه مجارستان در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و دعوت به عمل آمده گفت: در ماه سپتامبر دیدار فوق العاده مثبتی در نیویورک داشتیم و نتیجه این دیدتر سفر امروز من به ایران است.

وی اصافه کرد: امنیت اروپا را چندین چالش مختلف در خطر می اندازد یکی از اینها مهاجرت از سه نقطه مختلف اسن و متاسفانه خبرهایی که به ما می رسد مبنی بر این است که از افغانستان موج مهاجرت جدیدی در حال رخ دادن است.

سینارتو اضافه کرد: منافع اروپا این است که از خروج مهاجران از افغانستان جلوگیری کنیم و اگر نتوانیم مانع این عمل شویم، باید سعی کنیم جلوگیری کنیم که این موج ها به اروپا برسد و ایران در این خصوص نقش تاثیرگذاری دارد.

وی بیان کرد. ایران قبل از سال ۲۰۲۱ تفریبا سه و نیم میلیون آواره افغانستانی را پذیرفت و براساس آمار سازمان ملل حدود ۳۰۰ هزار نفر جدید هم اضافه شده است. اگر این موج به سمت اروپا حرکت کند و به اروپا برسد خطر امنیتی و اپیدمیک زیادی برای اروپا به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه مجارستان گفت: برای اینکه کمک کنیم که در بین آوارگانی که در ایران حضور دارند اپیدمی کرونا افزایش نیابد صد هزار واکسن سینوفارم با خودم آوردم. معتقدم جهان با چالشهای مختلفی روبرو است و امیدواریم به این بحران (افغانستان) خاتمه دهیم.

سینارتو ادامه داد: مجارستان هر نوع حمایتی را انجام میدهد که بتوانیم به توافق سابق هسته ای برگردیم. اگر بتوانیم تفاهمات سابق را دوباره فعال کنیم، جهان محل امن تری خواهد بود.

وی گفت: ولی تا زمانی که به این هدف برسیم مجارستان آماده است که در حوزه هایی که زیر تحریم نیستند حداکثر همکاری را با ایران داشته باشد. امروز به توافق رسیدیک که دو کشور گواهی واکسن را قبول کند و این توافق از فردا معتبر خواهد بود که سفر را برای افراد ممکن می سازد.

وی گفت: حمایت از سرمایه گذاری را روز سه شنبه پارلمان مجارستان قبول کرد که امکان بهتر و بیشتری به بازرگانان دو کشور می دهد برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی. از بخش های کشاورزی، بهداشتی و صنعتی هفت مدیرکل شرکتهای مجاری به همراه من به ایران آمدند و امروز هم قراردادی امضا می کنیم که به همین صورتی که تا الان بود مجارستان سال آینده ۱۰۰ بورسیه به دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مجارستان اهدا خواهد کرد.

وی گفت: مایه خوشحالی ماست که بیش از ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند.

امیرعبداللهیان: واکسن ایرانی ملاک ویزای مجارستان قرار می گیرد

وزیر امور خارجه از امضای یادداشت تفاهمی با همتای مجارستانی خود خبر داد که بر اساس آن از فردا واکسن ایرانی ملاک ویزای مجارستان قرار می گیرد.

حسین امیرعبدالهیان روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پیتر سیارتو همتای مجارستانی با بیان اینکه واکسن های ایرانی در مجارستان معتبر شناخته می شود، گفت: در دیدار امروز، یادداشت تفاهمی با مجارستان امضا کردیم که بر اساس آن واکسن ایران ملاک ویزای مجارستان قرار بگیرد و این موضوع از فردا اجرایی می شود.

وی با خیر مقدم به همتای مجارستانی خود گفت: امروز گفت و گوهای خوب و توافقات مهمی بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان انجام شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به امضای ۵ سند بین دو کشور ایران و مجارستان گفت: سه سند همکاری صبح امروز به امضا رسید و دو سند دیگر عصر امروز در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور امضا می شود.

سند همکاری های فرهنگی بین رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان، یادداشت تفاهم همکاری های دیپلماتیک، سند همکاری گمرکی، سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سند تفاهم همکاری در چارچوب بورسیه اسنادی است که به گفته وزیر امور خارجه به امضا رسید.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اتفاق مهم دیگری که امروز رقم خورد، معتبر دانسته شدن واکسن های ایرانی در مجارستان بود. به پاس قدردانی از دانشمندان ایرانی که موفق به تولید واکسن در چند شرکت داخل کشور شدند، سندی در این ارتباط امضا کردیم که براساس آن همه واکسن های ایرانی با صدور گواهی از مبدا ایران می تواند پذیرش مجارستان قرار بگیرد و صدور ملاک ویزا برای مجارستان باشد.

وی با بیان اینکه با کشورهای دیگر هم درحال رایزنی هستیم تا واکسن ایرانی مورد پذیرش برای اعطای ویزا در آن کشورها قرار بگیرد، گفت: صدور گواهی واکسن های دو کشور و پذیرش واکسن ایرانی از فردا اجرا می شود.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: صادرات واکسن های تولیدی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر هم عملی خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در گفت و گو با همتای مجارستانی رایزنی هایی هم درخصوص افغانستان انجام شد، گفت: مجارستان به مردم کشور افغانستان کمک هایی کرده است.همچنین وزیر خارجه مجارستان محموله ای از واکسن اهدایی برای واکسینه کردن ۴ میلیون افغانستانی در ایران به همراه خود آورده است.

وی افزود: بخش محدودی از این ۴ میلیون دز، واکسنهایی است که مجارستان اهدا کرده و ما همین مقدار نگاه انسان دوستانه مجارستان به آوارگان افغانستان را مورد قدرداتی قرار می دهیم.

عبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گفت: این کمیسیون بعد از ظهر امروز به میزبانی سازمان سرمایه گذاری ایران برگزار می‌شود.

به گفته وزیر امور خارجه، ریاست این نشست با وزیر امور خارجه و تجارت از طرف مجارستان و وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرف ایران خواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها