اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا چه خواهد کرد؟

اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا چه خواهد کرد؟
جمعه 26 آذر 1400 - 10:41

روسیه تاکید کرده قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و استقرار نیروهایش در مرز با این کشور، اقدامی پیشگیرانه است، اما پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که بازگشت اوکراین به سرزمین مادری اش روسیه، حتمی است به این دلیل که اوکراین بخشی تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و قومی از روسیه است. 

العالماروپا

این موضوع شبح جنگ را بر منطقه گسترده و همه درباره نوع برخورد آمریکا و اروپا با این موضوع در صورت حمله روسیه به اوکراین و سیطره مسکو بر حکومت این کشور سخن می گویند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از سخن گفتن درباره راهکار نظامی برای توقف حمله احتمالی روسیه به اوکراین سخن نگفت اما تاکید کرد که ناتو برگ های برنده مختلفی برای پاسخ به مسکو دارد.

رهبران اروپا نیز تهدید کردند که در صورت حمله روسیه به اوکراین به مسکو پاسخ خواهند داد اما استراتژی مشخصی در این زمینه ارائه ندادند و بیشتر بر واکنش سیاسی و اقتصادی تاکید دارند.

اما سوال اینجاست که روسیه 7 سال قبل پس از انضمام شبه جزیره کریمه به خود، تحریم شد اما سربلند از آن بیرون آمد پس این بار درصورتیکه تحریم شود آیا این تحریمهای جدید به ضرر روسیه خواهد بود یا اینکه باعث تحلیل رفتن هر چه بیشتر قدرت غرب برای مهار روسیه خواهد شد.

آمریکا نیز تهدید کرده که در صورت حمله روسیه به اوکراین مانع راه اندازی خط گاز روسیه به نام نورد استریم 2 از روسیه به اروپا از طریق آلمان خواهد شد تا اروپا نیازی به گاز روسیه نداشته باشد اما بی نیاز شدن اروپا به گاز روسیه نیازمند سالها زمان است پس اروپا نمی تواند در این زمینه روسیه را بترساند به این دلیل که مسکو ید طولایی در زمینه تامین گاز اروپا دارد.

همزمان آمریکا تهدید کرد که امکان استفاده از راهکار نظامی علیه روسیه موجود است و حتی روجر ویکر سناتور جمهوری خواه از امکان اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه و حمله اتمی سخن گفت.

اما ویکر یادش رفته که این بار آمریکا با ژاپن طرف نیست که بخواهد علیه آن از بمب اتمی استفاده کند، بلکه با روسیه طرف است به همین دلیل حتی سخن در این زمینه جنون است، به گونه ای که تولسی گابارد نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت که هر محافظه کار و نئولیبرال در واشنگتن که چنین پیشنهادی بدهد، شخصی دیوانه، عقب مانده ذهنی و دارای سادیسم است.

کارشناسان معتقدند در صورت حمله روسیه به اوکراین، آمریکا و اروپا دو راه دارند، یا گفت و گو و حل سیاسی بحران یا حمله نظامی به روسیه که نشانه جنونشان خواهد بود و آمریکا و اروپا هرگز تحمل تبعات آن را ندارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها