باقری‌کنی: دیدگاه‌های ایران در دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای از سوی طرف‌های مقابل پذیرفته شد/ سرعت دست یابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد

باقری‌کنی: دیدگاه‌های ایران در دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای از سوی طرف‌های مقابل پذیرفته شد/ سرعت دست یابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد
جمعه 26 آذر 1400 - 19:47

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با تاکید براینکه سرعت دستیابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد، گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌ وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.

العالم - ایران/ سیاسی

علی باقری کنی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام این مطلب را به خبرنگاران ایرانی گفت. و افزود: این دور از گفت‌وگوها با توجه به اینکه دولت جدید در ایران شکل گرفته بود و تیم جدیدی هم برای گفت‌وگوها ماموریت پیدا کرده بود، قاعدتا همراه خودش دیدگاه ها و مواضع دولت جدید را به وین آورده بود. برهمین اساس ما در قبال گفت‌وگوهایی که در شش دور قبل انجام گرفته بود و پیش نویس‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود موضع، دیدگاهها، اصلاحات و پیشنهادات مد نظر تیم ایرانی را لحاظ کردیم و این را در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارائه کردیم.

وی افزود: به طور مشخص دو سند برای مذاکرات مهم بود. یکی سند مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اصلی و دستورکار مهم تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران بود. البته این اولویت صرفا مربوط به ما نیست بلکه طرف‌های دیگر از جمله برخی از اعضای ۱+۴ مانند چین هم به صراحت در جلسات تصریح کردند که اولویت مد نظر آن‌ها هم منطبق با اولویت جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌ها است.بر همین اساس اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد. بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفت‌وگو درمورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت.

باقری اضافه کرد: در طول چند روزی که ما گفت‌وگوهای وین ۷ را داشتیم - تقریبا حدود کمتر از ۲۰ روز - چند جلسه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها بین طرفین هم در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده هم در سطح کارگروه‌ها و کارشناسان برگزار شد. چند سند هم بین طرفین مبادله شد تا دیدگاه‌های دو طرف در مورد اصلاحات و یا تغییراتی که در متن باید داده شود میان دو طرف مبادله شد. آخرین سند را ما امروز درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم.

این دیپلمات ایرانی افزود: در مورد موضوع هسته‌ای هم ما دیدگاه‌ها و مواضع اصلاحات مد نظر خودمان را بر روی پیش‌نویس دور ششم گفت‌وگوهای وین درج و به طرف مقابل ارائه کردیم. ولی تفاوت سند مربوط به هسته ای با سند مربوط به لغو تحریم‌ها در این بود که طرف اروپایی اصلاحاتی که ایران در آن سند اعمال کرده بود و درواقع نظرات جدید ایران بود، به عنوان مبنای مذاکرات نمی‌پذیرفت و تصریح داشت که باید همه برگردند به پیشنویسی که در دور ششم نهایی شده و مذاکرات بر اساس آن پیش‌نویس ادامه پیدا کند.

باقری تاکید کرد: اما ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیر منطقی ایستادگی و تصریح کردیم که باید مواضع تیم جدید لحاظ شود و در طول مذاکرات با هم مباحثه خواهیم داشت تا به یک جمع‌بندی مورد وفاق دو طرف دست پیدا کنیم. اما متاسفانه با یک مقاومت غیر موجه از سوی طرف اروپایی مواجه شدیم؛ ولی این باعث نشد که تیم ایرانی از مواضع اصولی و مبنایی، منطقی و مشروع خودش دست بکشد. به ویژه در طول یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین، فشرده بین طرفین در سطوح مختلف میان دو طرف شکل گرفت؛ دیدگاه‌های طرفین مبادله شد تا در نهایت طرف اروپایی هم مجاب شد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود.

وی گفت: بنابراین ما هم در موضوع تحریم‌ها و هم در موضوع هسته‌ای به دو سند جدید مذاکراتی دست یافتیم که دیگر این سند، سند ۲۰ ژوئن نخواهد بود. دو سند جدید است که بر اساس دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به سووالی درباره کاهش اختلافات دو طرف در مذاکرات جاری بیان داشت: ما در این دور مواضع خودمان را در دو سند تحریم و مسائل هسته‌ای درج کردیم تا این مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد و در مذاکرات مشخص می‌شود که این مواضع به هم نزدیک یا از هم دور می‌شود. اما همانطور که عرض کردم طرف اروپایی ابا داشت که دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنای گفت‌وگو بپذیرد. یعنی آن ها در این مسیر مقاومت می‌کردند و فشار می‌اوردند طرف ایرانی مواضع خودش را پس بگیرد و بپذیرد که در چارچوب وین ۶ مذاکرات جلو برود.

وی افزود: در این مدتی که وین بودیم به ویژه این هفته اخیر در مذاکراتی که از پنجشنیه گذشته تا دیروز به صورت جدی ادامه داشت با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه‌های طرف ایرانی به عنوان مبنایی برای مذاکرات، که با مقاومت و استدلال‌ها و منطقی که طرف ایرانی ارائه کرد نهایتا طرف مقابل پذیرفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که در پیش‌نویس هسته ای مد نظر بود در سند درج شود و مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد.

باقری در پاسخ به این سووال که آیا ایران پیشنهاد سازنده‌ای از طرف مقابل در مذاکرات دریافت کرده گفت: نه، هیچ پیشنهاد مشخصی از طرف اروپایی ارائه نشد. قبلا بیان کرده بودند که ما در مورد بعضی از موضوعات از جمله بحث تضمین‌ها پیشنهادها و ابتکاراتی داریم ولی در این دوره از گفت‌وگوها ما هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف آنها دریافت نکردیم.

مذاکره کننده ارشد ایران درباره علت توقف مذاکرات توضیح داد: ما در این مدت برای این گفت‌وگو می کردیم که مبنای مذاکرات مورد نظر و وفاق دو طرف قرار گیرد. با گفت وگوهایی که در روز گذشته به پایان رسید طرفین به مبنای مورد وفاق برای ادامه گفت‌وگوها دست پیدا کردند و این در واقع دستاورد نتیجه‌اش این شد که تیم‌ها وقفه‌ای را در مذاکرات در نظر بگیرند و برگردند روی متون که مورد نظر همه طرف‌های مذاکره کننده است به طور جدی گفت‌وگو کنند.

باقری گفت: «ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه از ابتدا بر اینکه لازم است بعد از رسیدن به پیش‌نویس توافق استراحت داشته باشیم موافقت کرده بودیم.»

وی درباره دور بعدی مذاکرات وین اظهار داشت: درباره این‌که در آینده نزدیک این گفت‌وگوها از سر گرفته شود توافق شده، ولی در مورد روز آن قرار شد (انریکه مورا) هماهنگ کننده کمیسیون مشترک با هیأت‌های مختلف در تماس باشد تا زمانی که مورد توافق همه هیأت‌ها باشد، اعلام کند.

پربیننده ترین خبرها