نامزد آفریقایی جانشینی پاپ فرانسیس استعفا داد

نامزد آفریقایی جانشینی پاپ فرانسیس استعفا داد
شنبه 27 آذر 1400 - 16:00

یک پایگاه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت: کاردینال پیتر تُرکسان (Peter Turkson) اولین نامزد آفریقایی تبار جانشینی پاپ فرانسیس در اقدامی ناگهانی استعفای خود را از ریاست یکی از ادارات کلیدی واتیکان ارائه داده است.

العالم ـ اروپا

تارنمای «مترو» به نقل از افراد مطلع از این تصمیم این خبر را منتشر کرد و نوشت در صورتی که ترکسان جانشین پاپ فرانسیس شود اولین پاپ آفریقایی تبار در حدود۱۵۰۰ سال گذشته در واتیکان خواهد بود.

ترکسان ۷۳ ساله از کشور غنا، مشاور ارشد پاپ فرانسیس در مسائل مربوط به تغییرات اب وهوایی، عدالت اجتماعی است و اولین عضو آفریقایی تبار اداره واتیکان است.

منابع واتیکان که خواستند نامشان فاش نشود گفتند پاپ هنوز درباره پذیرش استعفای ترکسان تصمیمی نگرفته است.

ترکسان مدیر اداره بزرگ توسعه انسانی یکپارچه است که در سال ۲۰۱۶ و با ادغام دفاتر صلح، عدالت، مهاجرت و خیریه ها تاسیس شد.

یکی از منابع آگاه گفت ترکسان که تا دوسال دیگر اجبارا بازنشسته می شود از اختلافات داخلی در واتیکان خسته شده است.

یکی دیگر از منابع آگاه گفته است ترکسان اعلام کرده بعد از پذیرش استعفای او از سوی پاپ فرانسیس، علت این تصمیم را فاش خواهد کرد.

با خروج ترکسان از واتیکان دیگر هیچ آفریقایی تباری ریاست ادارات مهم واتیکان را نخواهد داشت. رابرت سارا کاردینال از کشور گینه بود که ابتدای سال جاری میلادی بازنشسته شد.

تصمیم استعفای این کاردینال واتیکان به دنبال بازنشستگی و خروج نابهنگام و بدون علت دو مقام ارشد اداره متبوع او در تابستان امسال انجام می شود.

بر اساس مقررات کلیسا، حتی اگر ترکسان پست خود در واتیکان را ترک کند تا ۸۰ سالگی واجد شرایط انتخاب شدن به عنوان پاپ آینده بعد از مرگ یا بازنشستگی پاپ فرانسیس است.

پربیننده ترین خبرها