اذعان مقام‌های صهیونیست: اسرائیل توان حمله به ایران را ندارد

اذعان مقام‌های صهیونیست: اسرائیل توان حمله به ایران را ندارد
شنبه 27 آذر 1400 - 23:00

چند مقام امنیتی و نظامی صهیونیستی به یک روزنامه آمریکایی گفتند که با توجه به قدرت توان موشکی ایران، تل آویو توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

چند مقام امنیتی و نظامی حال حاضر و سابق صهیونیستی روز شنبه به یک روزنامه آمریکایی گفتند که تل آویو توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد.

تل آویو توانایی حمله‌ علیه برنامه هسته‌ای ایران را ندارد

به نوشته «نیویورک تایمز» چند مقام و کارشناسان ارشد نظامی کنونی و سابق (رژیم) اسرائیل گفتند که تل آویو به این زودی‌ها توانایی انجام حمله‌ای که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند یا حتی به تاخیر بیندازد، ندارد.

یکی از مقام‌های بلندپایه امنیتی کنونی رژیم اسرائیل گفت که آماده سازی حمله‌ای که بتواند به پروژه هسته‌ای ایران آسیب جدی وارد کند، دستکم دو سال طول می‌کشد. «رلیک شفیر» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل که خلبان حمله سال ۱۹۸۱ به تاسیسات هسته‌ای عراق (اوسیراک) بود، گفت، ایران ده‌ها تاسیسات هسته‌ای دارد، برخی از آنها در اعماق زمین هستند و نفوذ سریع و نابود کردن آنها برای بمب‌های اسرائیل سخت است.

شفیر افزود که نیروی هوایی اسرائیل هواپیماهای جنگی مناسب برای حمل بمب‌های سنگرشکن ندارد، بنابراین مکان‌های محافظت شده باید بارها و بارها با موشک‌های کم اثرتر مورد حمله قرار گیرند، روندی که ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. یکی از مقامات ارشد امنیتی کنونی رژیم اسرائیل گفت که تل آویو در حال حاضر توانایی وارد کردن خسارت قابل توجهی به تاسیسات زیرزمینی نطنز و فردو را ندارد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت، با کمبود هواپیماهای سوخت رسان چنین تلاشی بغرنج خواهد شد. توانایی سوخت گیری برای بمب افکنی که ممکن است مجبور شود بیش از ۲۰۰۰ مایل رفت و برگشت را طی کند و از فراز کشورهای عربی که نمی‌خواهند ایستگاه سوخت گیری برای حمله اسرائیل باشد عبور کند، بسیار مهم است.

رژیم اسرائیل هشت تانکر جدید «کی سی-۴۶» را با هزینه ۲.۴ میلیارد دلار به بوئینگ سفارش داده، اما بعید است اسرائیل حتی یک فروند از آن‌ها تا قبل از اواخر سال ۲۰۲۴ دریافت کند.

کار دشوار تل آویو در تقابل با جنگنده‌ها و پدافند موشکی ایران

به نوشته این روزنامه، گذشته از توانایی هدف قرار دادن اهداف، اسرائیل باید به طور همزمان جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی ایران را دفع کند. همچنین هرگونه حمله به ایران احتمالاً باعث حملات تلافی جویانه حزب الله لبنان و حماس در غزه می‌شود که سعی می کنند اسرائیل را مجبور به جنگ در چندین جبهه به طور همزمان کنند.

از سویی دیگر، توان دفاعی ایران نیز بسیار قوی‌تر از سال ۲۰۱۲ است، زمانی که اسرائیل آخرین بار به طور جدی به حمله فکر افتاد. اینک تاسیسات هسته‌ای ایران بهتر استحکام یافته‌اند و این کشور موشک‌های سطح به زمین بیشتری دارد که می‌توانند به سرعت از تونل‌ها پرتاب شوند.

باندهای پایگاه‌های هوایی رژیم اسرائیل در تیررس موشک‌های ایران

«تل انبار»، کارشناس هوانوردی و رئیس سابق «مؤسسه مطالعات راهبردی هوایی و فضایی فیشر» گفت: «این امکان وجود دارد که وقتی هواپیماهای اسرائیلی می‌خواهند در اسرائیل فرود بیایند، متوجه شوند که موشک‌های ایرانی باندهای پروازشان را منهدم کرده اند.»

وبگاه تخصصی «مانیتورینگ آرم‌ریس» نیز به تازگی نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی به ویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت.

به گزارش فارس به نقل از مانیتورینگ آرم‌ریس، هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، جدی است.

بخش نظامی،صنعتی ایران در کمتر از دو سال و در بحبوحه تحریم بی‌امان اقتصادی، چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت انگیز است.

پربیننده ترین خبرها