در نشست سازمان همکاری اسلامی؛

پاکستان: جهان در کنار مردم افغانستان بایستد

پاکستان: جهان در کنار مردم افغانستان بایستد
يکشنبه 28 آذر 1400 - 11:48

وزیر خارجه پاکستان که میزبانی از نشست سازمان همکاری اسلامی را به عهده دارد می گوید این رویداد برای مردم افغانستان که با مسئله ادامه بقا درگیر هستند؛ بیش از یک اقدام نمادین است.

العالم - آسیا

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در افتتاحیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی اسلام آباد در حال برگزاری است؛ گفت: از اعتماد این سازمان به پاکستان خرسندیم. حضورتان در این جا حاکی از اهمیتی است که جهان و سازمان همکاری اسلامی برای مردم افغانستان قائل است. اهمیت این نشست فراتر از یک اقدام نمادین (در همبستگی با مردم افغانستان) است و برای آنها پای مسئله ادامه بقا در میان است.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از مردم افغانستان (۲۲.۸ میلیون نفر) با کمبود غذا مواجه هستند. میلیون ها کودک افغان با خطر مرگ و سوء تغذیه دست به گریبانند و وضعیت فعلی محصول عوامل متعدد نظیر سال ها جنگ، ضعف حاکمیت و وابستگی شدید به کمک های خارجی است.

قریشی افزود: شاید آگوست ۲۰۲۱ (خروج نظامیان آمریکایی) چشم انداز سیاسی افغانستان را تغییر داده باشد اما نیازهای مردم این کشور همچنان باقی است.

وی افزود: افغانستان می تواند به بزرگترین بحران بشری جهان تبدیل شود و آنهایی که به این مسئله آگاه هستند؛ هشدارهای جدی درباره آن داده اند.

قریشی از اعضای سازمان همکاری های اسلامی خواست تا همانگونه که از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و کشمیر دفاع می کنند؛ در کنار مردم افغانستان هم بایستند.

وی در این باره افزود: جای تاسف است که از بار مشقت ها و رنج های مردم این کشور کاسته نشده است. سازمان همکاری اسلامی همواره از حق مردم دفاع کرده و از سایر کشورهای جهان نیز خواسته است که فراتر از محدودیت های اقتصادی و داخلی خود عمل کنند.

آنگونه که رادیو پاکستان گزارش داده است؛ انتظار می رود هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای مشترک به کار خود خاتمه دهد.

در این نشست وزرای خارجه ۲۰ کشور به طور حضوری و وزرای خارجه ۱۰ کشور دیگر نیز به طور مجازی مشارکت خواهند داشت. سایر کشورهای مشارکت کننده در این نشست نیز مقامات عالی رتبه ای را به نمایندگی از خود به اسلام آباد فرستاده اند.

مقامات سازمان ملل، موسسات مالی جهانی و مقاماتی از کشورهای غیر عضو نظیر ژاپن و آلمان هم به این نشست دعوت شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها