رکوردشکنی کاهش ارزش لیره ترکیه پس از اظهارات اردوغان

رکوردشکنی کاهش ارزش لیره ترکیه پس از اظهارات اردوغان
دوشنبه 29 آذر 1400 - 14:50

پس از آنکه رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر بر اجرای سیاست‌های مالی خود تأکید کرد، ارزش لیره بازهم کاهش یافت.

العالم-ترکیه

به گزارش رویترز، روز دوشنبه لیره ترکیه با وجود مداخله‌های 6 میلیارد دلاری بانک مرکزی در ماه جاری، پس از آنکه رئیس جمهور رجب طیب اردوغان بر اجرای سیاست غیرمتعارف نرخ پایین بهره خود تأکید کرد، به پایینترین سطح خود رسید.

تلاش رئیس‌جمهور برای کاهش 500 واحدی نرخ بهره از ماه سپتامبر، بدترین بحران ارزی ترکیه در دو دهه اخیر را رقم زده و لیره در 30 روز گذشته 35 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ارزش لیره ترکیه امروز تا 17.6 در ازای هر دلار سقوط کرد که پایینترین رقم در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. البته ارزش لیره در ادامه روز اندکی بهبود یافت و به 17.44 در ازای هر دلار رسید.

اردوغان روز یکشنبه از سیاست اقتصادی خود دفاع و نوسانات ارزی را به حملات به اقتصاد کشور تشبیه کرد که ریشه در اعتراضات سراسری سال 2013 دارد. این اعتراضات در پارک گزی استانبول بر سر دسترسی به فضای سبز آغاز شد.

اردوغان در این خصوص گفت: «ما در حال کاهش نرخ بهره هستیم. از من انتظار دیگری نداشته باشید. به عنوان یک مسلمان، به تمکین از الزامات آموزه‌های اسلامی ادامه خواهم داد

با وجود انتقادات گسترده و پیامدهای سریع برای اقتصاد - از جمله نابودی درآمدها و پس‌اندازهای مردم ترکیه، اردوغان به اصطلاح برنامه اقتصادی جدید خود را که صادرات و وام‌دهی را در اولویت قرار می‌دهد، به پیش می‌برد.

تحت فشار رئیس‌جمهور، بانک مرکزی هفته گذشته بار دیگر نرخ بهره را 100 واحد کاهش داد و آن را به قلمرو منفی عمیقتری فرستاد که برای سرمایه‌گذاران و پس‌انداز کنندگان یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

تورم ترکیه در ماه گذشته به 21 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در سال آینده از 30 درصد عبور کند. اقتصاددانان و قانون‌گذاران اپوزیسیون می‌گویند این سیاست مالی بی‌پروا است و قیمت واردات را به شدت افزایش داده است.

لیره در سال جاری بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است و در سه سال متوالی، به گفته تحلیلگران، بدترین عملکرد را در میان همتایان خود داشته که عمدتاً به دلیل آسیب به اعتبار پولی این کشور رخ داده است.

بانک مرکزی ترکیه در تلاش برای کاهش سرعت نزول ارزش لیره و رسیدگی به قیمت‌های «ناسالم»، پنج بار در این ماه مداخله کرده است. محاسبات بانکداران نشان می‌دهد بانک مرکزی بیش از 6 میلیارد دلار از ذخایر خارجی مالی خود را به فروش رسانده است.

پربیننده ترین خبرها