تلاش آمریکا و اسرائیل برای فریب بزرگترین کشور اسلامی

تلاش آمریکا و اسرائیل برای فریب بزرگترین کشور اسلامی
چهارشنبه 1 دی 1400 - 23:57

مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند که وزیر امور خارجه آمریکا مسئله عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را در دیدار با مقامات اندونزی مطرح کرده است.

العالم - آسیا

«آنتونی بلکین» وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته، در دیدار با برخی مقامات جاکارتا درباره امکان عادی‌سازی روابط اندونزی و رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «آکسیوس»، دولت «جو بایدن» سعی دارد تا بر اساس توافق‌های «آبراهام» (عادی‌سازی روابط) که در دوره رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شکل گرفته است، پا فراتر از منطقه خاورمیانه بگذارد و بزرگترین کشورهایی که تل‌آویو را به رسمیت نمی‌شناسند، وارد گفت‌‌و‌گو شود.

اندونزی با بیش از 270 میلیون جمعیت، پرجمعیت ترین کشور اسلامی است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به آکسیوس گفت: «ما همیشه در حال بررسی فرصت‌های بیشتر برای عادی‌سازی روابط هستیم؛ اما این بحث‌ها را تا فرا رسیدن زمان مناسب پشت درهای بسته نگاه می‌داریم».

طبق گزارش این پایگاه آمریکایی، اندونزی یکی از کشورهایی بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سعی کرد آن را وارد توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو کند؛ اما این مذاکرت تا پایان دوره ریاست ترامپ به نقطه مورد نظر ترامپ نرسید.

آکسیوس در ادامه به نقل از مقامات سابق دولت دونالد ترامپ ادعا کرد که اندونزیایی‌ها پیشتر به ازای برداشتن گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مانند پرواز مستقیم به اراضی اشغالی و صدور روادید برای ساکنان فلسطین اشغالی، خواهان یک توافق تجاری ارتقایافته با آمریکا بودند.

این پایگاه خبری در ادامه همچنین مدعی شد به‌رغم آنکه تل‌آویو و جاکارتا روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما مقامات ارشد دو طرف در دو دهه گذشته چند بار به صورت محرمانه و عمدتا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده‌اند.

طبق گفته مقامات رژیم صهیونیستی، آن‌ها در ماه‌های اخیر درباره راه‌های توسعه توافق عادی‌سازی روابط بحث‌هایی مطرح کرده‌اند که برقراری روابط با اندونزی یکی از گزینه‌های مطرح‌شده بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص به آکسیوس گفت که دولت جو بایدن «بی‌سروصدا و کاملا مشتاقانه» برای توسعه توافق عادی‌سازی روابط در تلاش و تکاپوست هر چند که ممکن است این کار کمی زمان‌بر باشد.

بر اساس این گزارش، سفارت اندونزی در واشنگتن هنوز به درخواست آکسیوس برای اظهارنظر در خصوص این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

این وبگاه خبری در پایان همچنین اضافه کرد که «ایال هولاتا» مشار امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با «پرابوو سوبیانتو» وزیر دفاع اندونزی در جریان کنفرانسی که در ماه نوامبر سال جاری میلادی در بحرین برگزار شد، دیدار کرده‌ است.

پس از آنکه از پرابوو در کنفرانس مذکور در حال صحبت با یک مقام رژیم صهیونیستی عکس گرفته شد، او در بیانیه‌ای گفت که صحبت با مقامات تل‌آویو در زمانی که بحث منافع ملی مطرح باشد، ممنوع نیست.

با این حال، مقامات رژیم صهیونیستی هنوز عادی‌سازی روابط با اندونزی را امری قریب‌الوقوع نمی‌دانند.

امارات عربی متحده و بحرین در پانزدهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اولین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بودند که روابط خود رسما با رژیم صهیونیستی با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا عادی‌سازی کردند.

چند ماه پس از این گام، دو کشور مغرب و سودان نیز به ازای دریافت امتیازاتی از ایالات متحده آمریکا روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی کردند.

دولت جدید آمریکا نیز به‌رغم آنکه می‌گوید شیوه‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا را ادامه نخواهد داد، اما اعلام کرده است که مسئله عادی‌سازی روابط کشورها با تل‌آویو را ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در این خصوص گفته بود که دولت جدید آمریکا تلاش‌های خود را برای تداوم موفقیت دولت پیین این کشور به منظور پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط به کار خواهد بست.

پربیننده ترین خبرها