امیر عبداللهیان: نقشه راه مشخص برای توسعه روابط ایران و آذربایجان داریم

امیر عبداللهیان: نقشه راه مشخص برای توسعه روابط ایران و آذربایجان داریم
پنج‌شنبه 2 دی 1400 - 11:05

"حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما نقشه راه مشخص برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان داریم.

العالم - ایران / سیاسی

وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب و در پایان سفر یک روزه به باکو در نشست خبری مشترک با "جیحون بایرام اف " همتاای آذربایجانی افزود: در مسیر اراده رهبران دو کشور گام های قوی و ثمربخش در منافع دو ملت و دو کشور برخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد در چارچوب نشست سران کشورهای عضو همکاری های اقتصادی (اکو) در عشق آباد دیدار مهم میان روسای جمهوری آذربایجان و ایران انجام گرفت و این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار می رود.

وزیر امور خارجه ایران یاداور شد: تهران و باکو همچنین در حوزه های و زمینه های منطقه ای و بین المللی همکاری و حمایت های لازم از هم داشته و این حمایت ها را ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان دیدار با الهام علی اف رییس جمهوری آذبایجان در این سفر به باکو و مذاکرات انجام گرفته در آن را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ما در راستای اراده رهبران دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان روابط نزدیک و مستحکم فیمابین خواهیم داشت.

وی در باره برنامه دولت سیزدهم برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان گفت: ما توافق کردیم که همکاری تجاری را گسترش دهیم. در زمینه ترانزیت و انرژی همکاری های متنوعی داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به امکاناتی در حوزه خدمات فنی و مهندسی سطح بالای که در اختیار دارد و در کشورهای منطقه به جهان ارایه داده و دارای تجربه مفیدی هم در این زمینه است، ایده های را برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذبایجان و نیز طرح های را برای گسترش حمل و نقل ترانزیتی که به نفع همه کشورهای منطقه می باشد، ارایه داده است که در آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: با وزیر امور خارجه آذربایجان توافق کردیم که برای تقویت روابط دو کشور، معاونان وزیران امور خارجه نیز مشورت های فیمابین را آغاز کنند تا به به پیشبرد توافقات حاصل شده کمک کنند.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری دو کشور در قالب فرمت های تعاملات منطقه ای گفت: رییس جمهوری آذربایجان نیز بر اهمیت فعال سازی روند منطقه ای چهارگانه ایران، جمهوری اذربایجان، ترکیه و روسیه تاکید کرد. در کنار ان ما همچنین روند۳+۳ را داریم و امیدوار هستیم گرجستان هم به این روند اضافه شود. طبیعت این فرمت های منطقه ای یک پیام قوی دارد و این پیام این است که کشورهای منطقه می توانند خود در خصوص حل مشکلات گفت و گو کنند، تصمیم بگیرند و مسایل را حل و فصل کنند. کشورهای منطقه علاقمند نیستند که مداخله گران خارجی در سرنوشت این کشورها تاثیر گذار باشند و دشمنان مشترک منطقه ای ما هم جای در این منطقه نخواهند داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از فرمت هایی که کمک کند به تقویت گفت و گوی های منطقه ای و مشکلات منطقه توسط اهل منطقه حل و فصل شود قویا حمایت می کند. در این رابطه با فرمت های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه و چهارجانبه ایران جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه و نیز روند ۳+۳ را در اختیار داریم. ما بر این باوریم که تقویت این روندها و تعهد بر این روندها اولا مانع از دخالت بیگانگان در این منطقه می شود و ثانیا کشورهای منطقه بتوانند در قالب ان هر گونه مشکلات و سوتفاهمات پیش امده را خودشان حل و فصل کنند. امروز ما از این مرحله جلوتر گام برداشته ایم و این فرمت ها به ما برای توسعه پایدار منطقه کمک خواهند کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذبایجان نیز سفر همتای ایرانی به باکو و مذاکرات انجام گرفته در این سفر را برای آینده روابط باکو تهران مهم خواند و گفت: در دیدار با همتای ایرانی راهکارهای توسعه روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان و همکاری دو کشور دز سطوح بین المللی مختلف را بررسی کردیم.

بایرام اف با اشاره به ظرفیت های گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: در۱۰ ماه سال جاری در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل گردش تجاری جمهوری آذربایجان و ایران ۲۳.۶ درصد افزایش یافته است. بعد از روی کار امدن دولت جدید در ایران در اسرع وقت رییس ایرانی کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان منصوب شده و روسای آذربایجانی و ایرانی این کمیسیون در ماه گذشته یک دور مذاکرات را در تهران انجام داده و قرار است دور بعدی این مذاکرات آنها در ماه آینده در باکو ادامه یابد.

وی در بخشی از سخنان خود اجرای موفقیت امیز برخی طرح های اقتصادی مشترک از جمله ساخت سد "خداآفرین " و " قیز قلعه سی" بر روی رود ارس و ساخت پایانه باری ریلی در آستارای ایران، پل ریلی و جاده ای بر روی رود آستاراچای، فعالیت کریدور ایران –جمهوری اذربایجان – روسیه در قالب دالان بین المللی حمل و نقل شمال –جنوب و اقدامات انجام گرفته برای تکمیل این کریدور، یکسان سازی شبکه های برق ایران – جمهوری اذربایجان و روسیه، فعالیت کارخانه خودروسازی مشترک در شهر نفتچالای جمهوری اذربایجان را یاداور شد.

بایرام اف افزود: در چند ماه اخیر و بخصوص پس از تشکیل دولت جدید در ایران علاوه بر ادامه اجرای طرح های اقتصادی مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان، اجرای طرح های جدید در دستور کار قرار گفته و نتایج خوبی هم در این زمینه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد، در دیدار روسای جمهوری ایران و آذربایجان در عشق اباد توافقنامه انتقال سواپ گاز ترکمنستان از طریق ایران به جمهوری اذربایجان امضا شده و اجرای این طرح انرژی از ماه آینده آغاز می شود.

وی همچنین راه اندازی کریدور خلیج فارس – دریای سیاه از طریق خاک ایران، آذربایجان و گرجستان را از جمله طرح های مهم اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد و گفت علاقه زیادی به این کریدور جدید هم وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان در نتیجه جنگ ۴۴ روزه سال گذشته در قره باغ را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح رهبری با نمایش حمایت های سیاسی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خواستار پایان اشغال این سرزمینها شده است و جمهوری آذربایجان نیز ارزش بزرگی به چنین موضع گیری دولت ایران قایل است.

وی بازسازی سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان را از اولویت های فعالیت دولت این کشور عنوان کرد و با اشاره به اعلام امادگی جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور نزدیک و دوست برای مشارکت در این روند، گفت: به نظرم در اینده نزدیک شاهد حضور شرکت های ایرانی در اجرای پروژه های مختلف در این سرزمینها خواهیم شد.

حسین امیرر عبدالله وزیر امور خارجه ایران روز گذشته (چهارشنبه) برای سفر یک روزه وارد باکو شده و در این سفر با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، صاحبه غفاراوا رییس مجلس ملی و نیز جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها