تظاهرات میلیونی در سودان برای تاسیس دولت مدنی/ کاخ ریاست‌جمهوری به محاصره معترضان درمی‌آید

تظاهرات میلیونی در سودان برای تاسیس دولت مدنی/ کاخ ریاست‌جمهوری به محاصره معترضان درمی‌آید
شنبه 4 دی 1400 - 11:38

سودانی‌ها در پاسخ به فراخون "جمعیت مشاغل سودان"، امروز تظاهراتی میلیونی را برای تاسیس دولت مدنی برگزار می‌کنند.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، جمعیت مشاغل تونس، روز گذشته در بیانیه‌ای، از مردم خواست در تظاهرات میلیونیِ شنبه برای تاسیس دولت مدنی شرکت کنند.

از 25 اکتبر سودان شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه اقدامات "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی است. وی پیشتر "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر را برکنار کرده بود اما بعد از امضای توافقی وی به پستش بازگشت. گروه‌های سیاسی و مدنی سودانی این توافق را تلاشی برای مشروعیت بخشی به کودتا می‌دانند.

همزمان گروه‌های "ائتلاف آزادی و تغییر" سودان یک چشم‌انداز سیاسی را برای شکست کودتای نظامی و تشکیل دولت مدنی ارائه کردند.

در بیانیه این گروه‌ها آمده است: "شکست کودتا ایجاد یک جبهه مردمی گسترده‌تر را می‌طلبد که بر پایه هماهنگی محکم میان گروه‌های سیاسی و کمیته‌های مقاومت و سندیکاها و جامعه مدنی و نهادهای زنان و جوانان باشد."

در این بیانیه آمده است: "این چشم‌انداز سیاسی شامل برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با نظارت بین المللی در سریعترین زمان ممکن در پایان مرحله انتقالی است."

از سوی دیگر، "کمیته‌های مقاومت سودان" اعلام کردند که نیروهای آن در تظاهرات روز شنبه کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم را "محاصره خواهند کرد و شعار تاسیس دولت مدنی را سر می‌دهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها