العامری مأمور مذاکره با جریان صدر درباره تشکیل دولت شد

العامری مأمور مذاکره با جریان صدر درباره تشکیل دولت شد
يکشنبه 5 دی 1400 - 09:59

منابع مطلع اعلام کردند که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق رهبر ائتلاف "الفتح" را مأمور مذاکره با جریان صدر برای تشکیل دولت کرده‌اند.

العالم - عراق

یک منبع در ائتلاف الفتح عراق در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد: رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان مأموریت مذاکره با احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر را میان خود تقسیم کرده‌اند.

این منبع گفت: این مذاکرات حول سه محور است؛ محور نخست به ریاست نوری المالکی، رهبر چارچوب هماهنگی و رئیس ائتلاف دولت قانون بوده و با احزاب کرد است.

وی افزود: حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق نیز محور دوم را رهبری خواهد کرد و مأموریت او مذاکره و گفت‌وگو با احزاب سنی برای دستیابی به تفاهم‌ و اطمینان از حمایت آنها از جهت‌گیری‌های چارچوب هماهنگی است.

این منبع ادامه داد: به نظر می‌رسد رهبران این دو محور پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات خود طی روزهای اخیر داشته‌اند.

منبع مذکور همچنین تصریح کرد: اما محور سوم و مهم‌تر توسط هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح رهبری می‌شود و مأموریت او مذاکره با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و دیگر رهبران این جریان است و پیش بینی می‌شود که دیدار قریب الوقوعی میان آنها انجام شود.

وی گفت: تا بدین لحظه مکان این دیدار مشخص نشده است، اما احتمال داده می‌شود که در "الحنانه"، محل اقامت مقتدی صدر برگزار شود و قرار است که طی آن درباره جزئیات تشکیل دولت در صورت موافقت صدر با ملحق شدن به چارچوب هماهنگی شیعیان و تشکیل اکثریت شیعه گفت‌وگو شود.

این منبع خاطرنشان کرد که چارچوب هماهنگی شیعیان درصدد است که جریان صدر به این چارچوب بپیوندد تا یک ائتلاف شیعی واحد تشکیل و بر روی یک برنامه جامع ملی توافق شود.

پربیننده ترین خبرها