سخنرانی میشل عون در باره لزوم آغاز به کار دولت و تشکیل جلسات کابینه/ عده ای به صورت برنامه ریزی شده به دنبال فروپاشی نظام لبنان هستند

سخنرانی میشل عون در باره لزوم آغاز به کار دولت و تشکیل جلسات کابینه/ عده ای به صورت برنامه ریزی شده به دنبال فروپاشی نظام لبنان هستند
دوشنبه 6 دی 1400 - 21:59

رئیس جمهور لبنان با بیان این که عده ای در پس ماچرای تعطیلی کشور هستند، تاکیدکرد که باید این تعطیلی برنامه ریزی شده که باعث فروپاشی نظام می شود، متوقف شود،

العالم ـ لبنان

میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنانی تلویزیونی گفت که عده ای در پس ماجرای تعطیلی کشور قرار دارند که باید این تعطیلی برنامه ریزی شده که باعث فروپاشی نظام می شود، متوقف شود.
وی افزود: باید انتخابات آتی پارلمان بر اساس همه پرسی باشد و امروز ضرورت دارد که موضع گیری ها دراین باره واضح و صریح بیان شود به این دلیل که خطرات در حال بزرگتر شدن است و وحدت وطن را تهدید می کند.
عون مجددا خواستار گفت وگوی تمام شهروندانی شد که می خواهند لبنان را از بحرانها نجات دهند.
وی افزود: لبنان باید خاستگاه گفت وگوهای فرهنگها باقی بماند و نه مکانی برای منازعات شود، شکست طرح بهبود اوضاع مالی که توسط دولت قبلی ترسیم شده بود، باعث تاخیر در مذاکرات با صندوق بین المللی پول شده و هزینه حل بحران را بیشتر می کند.

رییس جمهوری لبنان افزود: نبود طرح مشخص برای جبران زیانها و توزیع عادلانه منابع باعث شد زمینه حمایت بین المللی فراهم نشود لذا پارلمان باید بر فعالیت دولت نظارت کند تا تعطیل نشود.
وی گفت: دولت باید همین امروز و نه فردا تشکیل جلسه داده و اقدام به حل مشکلات نماید چرا که فلج شدن نهادها به شیوه ای متعمدانه در لبنان تبدیل شده است، و از همه خطرناکتر آن است که قوه قضائیه دیگر بازخواست نمی کند.

عون افزود: درست است که دفاع از وطن نیازمند همکاری ارتش، مردم و مقاومت است، اما مسئولیت اساسی به دوش حکومت است. تنش در روابط لبنان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ناموجه بود، برای حل بحران لبنان باید مسئول این فروپاشی را بازخواست و از اموال مردم حمایت کرد و آن را به آنان بازگرداند.
وی گفت: مانع تراشی در پارلمان باعث فروپاشی دولت می شود و می بایست قانون "کاپیتال کنترل" (کنترل ثروت) از دو سال و دو ماه قبل برای نجات اوضاع مالی کشور اجرا می شد.

رییس جمهوری لبنان با بیان این که دولت به معنای قانون و ثبات است و قانون اساسی و نهادها ، باعث نظام و شکل گیری دولت می شوند، به طرح این پرسش ها پرداخت که چه کسی مسئول تدوین نشدن بودجه امسال است و سرنوشت آن چه خواهد شد؟ چه کسی مانع بررسی پرونده جنایی شد؟

وی افزود: هدف از وقت کشی و پنهان کاری، سرپوش گذاشتن بر سرقت میلیاردها لیره بوده است و مسئول این وضعیت چه کسی است، چه کسی مسئول مانع تراشی در مسیر گفت و گو با دمشثق در زمینه بازگشت آوارگان سوری است.

پربیننده ترین خبرها