بررسی فضای مجازی کویت؛ مشکلات افراد بدون تابعیت ترند شد

بررسی فضای مجازی کویت؛ مشکلات افراد بدون تابعیت ترند شد
سه شنبه 7 دی 1400 - 22:32

کاربران کویتی در توئیتر پیرامون «مشکلات افراد بدون تابعیت» هشتک زدند.

العالم داغهای مجازی

بر کسی پوشیده نیست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس میزبان نسل‌های زیادی از افراد بدون تابعیت بودند.

افراد بدون تابعیت، در زمان تشکیل کشورهای منطقه در قرن بیستم موفق به اخذ تابعیت نشدند، اما اکنون برخی کشورها شروع به اصلاح این وضعیت کردند. شمار «افراد بدون تابعیت» ساکن منطقه بین 170 تا 350 هزار نفر تخمین زده می شود که بیشتر آنها در کویت و عربستان سعودی زندگی می کنند، اما شمار زیادی «افراد بدون تابعیت» نیز در بحرین، امارات و قطر زندگی می کنند.

گفتنی است شمار دقیق «افراد بدون تابعیت» مشخص نیست زیرا بیشتر کشورهای خلیج فارس هنگام آمارگیری این گروه تابعیت را جزو متولدین خارج طبقه بندی می کنند و کشورهای منطقه چندین دهه از دادن تابعیت به این ساکنان برای حفظ توازن فرقه ای در داخل مرزهای خود از دادن تابعیت به آنها خودداری کردند و دولت های میزبان نیز مدت زمان طولانی در وفاداری ملی بدون هایی که در داخل مرزهای خود زندگی می کنند مشکوک بودند.

در محاصره قطر در سال های 2017 تا 2021 به عنوان نمونه، قبیله آل مره را راه احتمالی نفوذ عربستان به قطر می دانستند زیرا این قبیله در دو کشور ریشه هایی دارد.

برخی کشورهای خلیج فارس از جمله امارات و عربستان و قطر نیز هم اکنون ویزاهای طلایی دائکی به ساکنانی می دهند ارزش اقتصادی انان برای این کشور چه از طریق سرمایه گذاری و خیرداملاک یا پرداخت مالیات های سنگین در وضعیت عربستان

برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، عربستان سعودی و قطر در حال حاضر به ساکنانی که دارایی اقتصادی خود را به این کشور ارائه دهند ، چه از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک و چه با پرداخت مالیات های گزاف به این کشور، به اصطلاح «ویزای طلایی» دائمی ارائه می دهند.

کویت و تا حدی عربستان سعودی نیز در دادن ویزای اقامت، ترانزیت و اقامت آهسته تر حرکت می‌کنند، که این امر باعث به تاخیر افتادن تابعیت تعداد زیادی از جمعیت بدون ها در مقایسه با بدون های قطر و امارات شده است . علیرغم برنامه ویزای طلایی و فرمان جدید تابعیت برای افراد "با استعدادهای استثنایی" عربستان سعودی تمایلی به پذیرش سریع بدون ها ندارد، زیرا این پادشاهی هنوز در حال آزمایش میزان حمایت مردم از تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی خود است.

شهروندان معمولی عربستان (که در حال حاضر از سیستم رفاه اجتماعی سخاوتمندانه خود محروم شده‌اند) گاهی نسبت به تزریق جدید شهروندان جدید که برای مشاغل و خدمات دولتی با آنها رقابت خواهند کرد، اعتراض می کنند. در همین حال، کویت در دادن ویزا و تابعیت کندتر عمل کرده و ساکنان آن خواهان کاهش تعداد خارجیان ساکن در این کشور هستند.

رژيم كويت نيز با خطرات سياسي روبروست زیرا اگر شمار زيادي از بدون ها كويت تابعيت بگیرند - گفته مي شود بيشتر آنها شيعه هستند - در اين صورت مي توانند در انتخابات پارلماني رأي دهند كه در نتيجه ممكن است تغييري در موازنه فعلی قدرت ايجاد شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها