پشت‌پرده و پیامدهای دیدار ابومازن و گانتز

پشت‌پرده و پیامدهای دیدار ابومازن و گانتز
جمعه 10 دی 1400 - 16:16

دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و وزیر جنگ اسرائیل خشم گسترده فلسطینیان به‌ویژه گروه‌های مقاومت را برانگیخته و آنها این دیدار را خنجری بر پشت فلسطینیان و مقاومت ملت فلسطین عنوان کرده‌اند.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند محور دیدار محمود عباس و بنی گانتز جوشش و انتفاضه مردمی در کرانه باختری بود و این دیدار در برهه‌ای حساس و همزمان با تشدید عملیات استشهادی و عملیات علیه شهرک‌نشینان انجام شد.

این کارشناسان افزودند در سایه وحشیگری صهیونیست‌ها و همکاری تشکیلات خودگردان با تل‌آویو علیه مقاومت فلسطینیان، دیوار ترس ملت فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر فرو ریخته است.

کارشناسان سیاسی تصریح کردند دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و وزیر جنگ اسرائیل با هدف ایجاد هماهنگی برای سرکوب مقاومت مردمی در کرانه باختری و نیز رویارویی با مقاومت در نوار غزه انجام شد؛ زیرا مقاومت ملت فلسطین در کرانه باختری و توانمندی‌های مقاومت در نوار غزه مایه نگرانی بزرگ اسرائیل گشته است.

به گفته کارشناسان، گزینه‌های مقاومت فلسطین ابعاد مختلفی دارد از جمله تداوم جوشش مردمی در کرانه باختری و افزایش عملیات مقاومت علیه رژیم اشغالگر.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی معتقدند که سرکوب اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر یکی از عوامل انفجار جامعه فلسطینی است.

رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کردند که دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزیر جنگ اسرائیل به مثابه خنجری به پشت مقاومت و ملت فلسطین است.

این رهبران جهاد اسلامی به زمان‌بندی دیدار محمود عباس و بنی گانتز اشاره کردند که با سالگرد جنگ 2008 اسرائیل علیه نوار غزه همزمان شد که طی آن صدها فلسطینی شهید و زخمی شدند.

آنها تصریح کردند پیامدهای دیدار محمود عباس با گانتز در خواسته‌ها رژیم اشغالگر از تشکیلات خودگردان فلسطین نهفته است به‌ویژه اینکه محمود عباس همواره گفته است که هماهنگی امنیتی با اسرائیل برای او مقدس، و مذاکرات با اشغالگران جایگزینی ندار و همچنین رابطه تشکیلات خودگردان با آمریکا به قوت خود باقی‌ست.

به گفته این مسئولان فلسطینی، چشم‌انداز محمود عباس در دیدارش با وزیر جنگ اسرائیل این بوده تا زمانی‌که او رئیس تشکیلات خودگردان است "اقدامی" صورت نمی‌گیرد و به کمک‌های خود برای جلوگیری از هرگونه رویارویی میان فلسطینیانی که از حق مشروع خود دفاع می‌کنند با شهرک‌نشینان، ادامه خواهد داد و در هیچ تجاوزی از ملت فلسطین دفاع نخواهد کرد.

این رهبران تصریح کردند، هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر جنبه‌های متعددی دارد از جمله هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتیِ تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل برای جلوگیری از ادامه مقاومت فلسطینیان در مقابل صهیونیست‌ها، تبادل اطلاعات درباره مبارزان و عملیات مقاومت انفرادی یا گروهیِ ملت فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر.

رهبران جهاد اسلامی یادآور شدند، گزینه‌های گروه‌های فلسطینی محدود ولی کارآمد است و مقاومت به هرگونه اقدام رژیم اسرائیل که از طریق هماهنگی با تشکیلات خودگردان علیه ملت فلسطین داخل اراضی اشغالی صورت می‌دهد، قاطعانه پاسخ خواهد داد. به گفته آنها، مقاومت مردمی در کرانه باختری گزینه و ابزاری به جز سلاح رویارویی و اراده ندارد و باید ادامه یابد.

محمد فهمی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها