مراسم سال نو میلادی تحت تأثیر اومیکرون

مراسم سال نو میلادی تحت تأثیر اومیکرون
شنبه 11 دی 1400 - 07:47

بیشتر کشورها در سایه بیم از شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا مراسم سال نوی میلادی را با محدودیت‌های گسترده‌ای برگزار کرده اند. 

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، اگرچه از آفریقای جنوبی، محل شناسایی اولین موارد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا خبر می‌رسد که موج گسترده ابتلا در این کشور در حال کاهش است، ولی بیشتر کشورها به دلیل نگرانی از شیوع گسترده ويروس، جشن سال نو را به شکل بسیار محدودی برگزار می‌کنند.

در اروپا، برج ایفل در پاریس و ساعت بیگ بن در لندن که همیشه از نمادهای مهم این مراسم بوده‌اند امسال بدون آتش‌بازی به استقبال سال نو رفتند.

این در حالی است که در ساعت‌های پایانی سال ۲۰۲۱، وزارت بهداشت آفریقای جنوبی خبر داد موج گسترده ناشی از شیوع سویه اومیکرون که حدود شش هفته پیش اولین‌بار در این کشور شناسایی شد، بدون تلفات چشمگیر رو به کاهش است.

به‌رغم محدودیت‌های اعمال شده برای برگزاری جشن سال نو در اکثر نقاط دنیا، ساکنان سیدنی استرالیا با برگزاری مراسم آتش‌بازی در حاشيه بندرگاه شهر، از راه رسیدن سال ۲۰۲۲ را جشن گرفتند.

همچنین در سایر شهرهای مهم و پایتخت‌های کشورهای نیمکره شرقی از جمله اوکلند، پایتخت نیوزیلند، برخلاف معمول مراسم آتش بازی برگزار نشد.

در ایالات متحده نیز مراسم شب سال نو در میدان تایمز نیویورک امسال با یک چهارم ظرفیت معمول و رعایت فاصله فیزیکی برگزار می‌شود و فقط افرادی که مدرک واکسیناسیون ارائه دهند می‌توانند در این گردهمایی شرکت کنند. اما شهرداری لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا تصمیم گرفته است جشن سال نو را لغو کند.

در بیشتر کشورهای اروپایی ورود به اماکن عمومی مثل سینماها و رستوران‌ها فقط با مدرک واکسیناسیون مجاز است. ظرفیت پذیرش مشتری در رستوران‌ها کاهش یافته و به مردم توصیه شده است که مراسم شب سال نو را در جمع کوچک خانوادگی برگزار کنند.

با اين همه، برخی از شهرهای بزرگ تصمیم گرفته‌اند مراسم همیشگی شب سال نو را با تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان برگزار کنند. در مادرید، پایتخت اسپانیا این مراسم با ۶۰ درصد ظرفیت معمول برگزار شد. فرماندار مادرید گفته است که «مادرید بدون آزادی، مادرید نیست».

طی روزهای اخیر موارد ابتلای شناسایی شده در اسپانیا و از جمله مادرید رکورد جدیدی به جا گذاشته و برخی از کارشناسان بهداشت عمومی از تصمیم دولت ایالتی برای برگزاری این مراسم انتقاد کرده‌اند.

در اکثر کشورهای آسیای شرقی که بعد از سیدنی شاهد غروب آفتاب در آخرین روز سال ۲۰۲۱ بودند مراسم ویژه‌ای برگزار نشد.

در کره جنوبی مراسم سنتی به صدا درآوردن زنگ در حوالی نیمه‌شب برای دومین سال پیاپی لغو شد و دولت این کشور اعلام کرد که محدودیت‌های جدید برای پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون دو هفته دیگر ادامه خواهد یافت.

برگزاری جشن در مرکز تفریحی شهر توکیو نیز لغو شد و نخست‌وزیر این کشور با انتشار پیامی در یوتیوب از مردم خواست حتما ماسک بزنند و از برگزاری تجمعات بزرگ خودداری کنند.

مالزی برگزاری اجتماعات بزرگ در سراسر کشور را ممنوع و مراسم آتش بازی در برج کوالالامپور را لغو کرد. در جاکارتا پایتخت اندونزی نیز برای جلوگیری از اجتماع مردم تمامی خیابان‌های اصلی در مرکز شهر که معمولا محل جشن سال نو است مسدود شدند.

شیوع سویه اومیکرون طی هفته‌های اخیر باعث شد موارد ابتلا به کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا رکورد جدیدی به جا بگذارد.

آمارهای منتشر شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که از روز نخست دی‌ماه تاکنون موارد ابتلای روزانه در سراسر جهان بالاتر از یک میلیون نفر بوده که دست‌کم صد هزار نفر از رکوردهای قبلی بیشتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها