چرا سعودی با پاکستان مانند لبنان رفتار نمی کند؟

چرا سعودی با پاکستان مانند لبنان رفتار نمی کند؟
شنبه 11 دی 1400 - 21:00

طرز نشستن شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با نواف المالکی سفیر سعودی در اسلام آباد که پایش را روی پایش انداخته بود، باعث خشم کاربران شبکه های اجتماعی سعودی شده است.

العالم - درگوشی

آنان این اقدام را توهین عمدی دانستند و سکوت سفیر و مقام های سعودی نسبت به آن را توهین به خود دانستند که یادآور توهین ترامپ به پادشاه عربستان است و گفتند سعودی فقط در برابر کشورهای ضعیف مانند لبنان شیر است و تهدید به قطع روابط و اخراج اتباع لبنانی از سعودی می کند آنهم فقط به خاطر اینکه جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان تجاوز سعودی به یمن را بیهوده خواند و به رغم آنکه قرداحی استعفا داده است اما لبنان هنوز تحت فشار سعودی قرار دارد.

البته این اولین بار نیست که مقام های پاکستان به مقام های سعودی توهین می کنند مانند عمران خان نخست وزیر این کشور که در حاشیه کنفرانس سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه در سال 2019 قبل از اینکه مترجم صحبت هایش را برای ملک سلمان ترجمه کند، رفت.

برخی این رفتار پاکستان را پاسخی به رفتار غیردوستانه محمد بن سلمان می دانند که به خاطر انتقاد پاکستان از سعودی به خاطر عدم حمایت ریاض در بحران کشمیر با هند، از پاکستان خواست بدهی 3 میلیارد دلاری اش به عربستان سعودی را بپردازد.

کارشناسان علت سکوت سعودی نسبت به این توهین را نیازش به پاکستان در برنامه هسته ای می دانند لذا ریاض نمی خواهد روابطش با پاکستان را تیره کند.

کارشناسان معتقدند پاکستان هرگز فناوری و سلاح هسته ای را به سعودی تحویل نمی دهد چرا که بن سلمان را می شناسد که فردی بی فکر است مانند وقتی که سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان را به گروگان گرفت یا علیه یمن جنگ کرد یا وقتی که قطر را تهدید به حمله کرد و خاشقجی را به آن طرز فجیع به قتل رساند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها